Virágzó vidékünk

Páratlan szépségűek a magyar kisvasutak

Korábban gazdasági célokra használták ezeket a vonalakat.

A turizmusban világszerte nagy népszerűségnek örvendenek a kisvasutak, melyek nem csupán a gyerekek, hanem a felnőttek körében is kedveltek.

Vasúti közlekedés - Hortobágyi Kisvasút

A Hortobágyi Nemzeti Park területén található halastavak környékén üzemelő vonalat eredetileg a halgazdaság kiszolgálására hozták létre 1915-ben, a menetrend szerinti forgalom 2007 tavaszán indult el. A vasútvonal melletti tanösvényeken és kilátókon lehetőség nyílik a térségben fészkelő és átvonuló madarak természetes környezetben történő megfigyelésére. Fotó: MTI – Czeglédi Zsolt

Hazánk szinte minden részében közlekednek ilyen vonatok, Magyarország kisvasút-hálózata Európában egyedülálló nemzeti örökség.

Korábban mi is írtunk a fényárban úszó királyréti erdei kisvasútról, a megújult Márianosztra és Nagyirtás közötti vasúti szakaszról és a Mesztegnyői Erdei Vasútról is, mely beválasztottak Somogy megye értékei közé.

Átadták a Márianosztrát és a nagybörzsönyi Nagyirtáspusz

Utasok szállnak be egy szerelvénybe az Ipoly Erdő Zrt. beruházásában elkészült, Márianosztrát és a nagybörzsönyi Nagyirtáspusztát összekötő, mintegy hét kilométer hosszú, újjáépített kisvasút vonalán Nagyirtáspuszta közelében. Fotó: MTI – Komka Péter

A keskeny nyomközű vasút vagy a köznapi nevén kisvasút egy olyan vasút, amelynek nyomtávolsága kisebb, mint az adott országban használt normál nyomtávolság. A világ első keskeny nyomközű vasútjait főleg gazdasági céllal nyitották, és a bányászatban, fakitermelésben, alagútépítésekben és építkezéseken vették nagy hasznát.

vasut1

A Mesztegnyői Erdei Vasút közel kilenc kilométeres fővonala a Boronka-melléki Tájvédelmi Körzet területén, erdők, tavak között kanyarog, és nyitott kocsijaiból lehet gyönyörködni a tájban, amely a történelem során még fegyveres harcok színtere is volt: az egykori lövészárkok egyes részei ma is fellelhetők a környéken. Fotó: Facebook/Mesztegnyői Erdei Vasút

Az első, forgalom számára készített gőzmozdony 1864-ben készült el. Magyarországon az első keskeny nyomközű vasút fektetésének ötlete Széchenyi Istvántól származott, aki 1832-ben szorgalmazta ezek kiépítését, Legfőbb előnyének az olcsóságát és a nagyobb szállítási kapacitását jelölte meg.

vasutx

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút Miskolc Észak-Kilián városrésztől Lillafüred érintésével Garadnáig közlekedik 14 km hosszon. A keskeny nyomtávú erdei vasútvonal az ország egyik legnagyobb vasúti viaduktján (64 m hosszú és 20 m magas), két alagúton, és a festői szépségű Hámori-tó partja mentén vezet a pisztrángkeltetőjéről híres Garadnáig, érintve az ország legrégebbi, máig működőképes ipari műemlékét, az újmassai őskohót. A ma még meglévő vonalak jelentős része annak köszönheti a létét, hogy nagymértékben próbált nyitni a turisták felé, így alakítva át az addigi gazdasági vasútként üzemeltetett vonalat turistavasúttá. Fotó: Facebook/Lillafüredi Állami Erdei Vasút

Természetes a mi szívünk csücske minden hazai kisvasút, az alábbiakban azonban néhány fotó erejéig pillantsunk be a nagyvilágba, ahol szintén sok szerelvény közlekedik a hegyek, völgyek, erdők és tavak ölelésében.

Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons

Címfotó: Erdei kisvasút a Baláta-tó mentén, a kaszói állomáson – MTI/Varga György

Olvasói sztorik