A fenti feladat megvalósítására Magyarország Kormánya a hazai víziközmű-beruházásokat koordináló és felügyelő NFP Nemzeti Fejlesztési Programiroda Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot jelölte ki, mely feladatot az NFP Nonprofit Kft. a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt-vel közösen valósít meg.
Az „Integrált Közcélú Víziközmű Adatbázis” című, KÖFOP-2.3.6-VEKOP-16-2017-00002 azonosító számú projekt megvalósítása céljából az NFP Nonprofit Kft. 5 954 495 000 forint vissza nem térítendő uniós, illetve hazai támogatásban részesült.
A projekt keretében elkészülő Integrált Közcélú Víziközmű Adatbázis, azaz az IKVA rendszer létrehozásával egy olyan egységes, komplex, integrált működési és informatikai rendszer kerül kialakításra, mely a víziközmű-szolgáltatási tevékenységhez kapcsolódóan felhasználja a víziközmű-szolgáltatók, az ellátásért felelősök, valamint a víziközmű-szolgáltatás felügyeletét ellátó szervezetek érdekkörében keletkezett adatokat, információkat.
A projekt célja
• a hatékonyságnövelés biztosítása és a döntéselőkészítési folyamatok támogatása a víziközmű-szolgáltatással kapcsolatos irányításpolitikában
• a működési és más engedélyezési folyamatok (pl. engedélyek kiadása, ellenőrzése, jogszabálysértés esetén a szükséges intézkedések megtétele) támogatása
• a díjmeghatározás, illetve döntés-előkészítési feladatok támogatása a hatósági árak (díjak) vonatkozásában (ár- és díjalkalmazási feltételek biztosítása)
• a gördülő fejlesztési tervek, valamint vagyonértékelések nyilvántartási rendszerbe történő integrált befogadása, jóváhagyása
• a víziközmű-szolgáltatással kapcsolatos nyilvántartások vezetése, karbantartása
• a szabályozó hatósági ellenőrzési tevékenység támogatása
• átfogó, tematikus térképi felületek megjelenítésének támogatása.
Az IKVA rendszer az ország minden településére és víziközmű-rendszerére kiterjedően, naprakész információk alapján, a víziközmű-szolgáltatásra kiterjedő engedélyezési, felügyeleti és ellenőrzési hatósági feladatokhoz kapcsolódva kerül kialakításra.
Az IKVA egy egységes, modern, stabil és a szabályozói munkát segítő adattárház, amely:
• képes kapcsolódni a már meglévő és folyamatban lévő fejlesztések során létrejött adatbázisokhoz
• a víziközmű szolgáltatással kapcsolatos műszaki, gazdasági és jogi jellegű adatokat tartalmazza
• olyan új adatok kezelését is megvalósítja, amely mára nélkülözhetetlen a víziközmű-szolgáltatás területén hatósági feladatok ellátó díj megállapítási jogkört gyakorló és egyéb ágazati feladatot ellátó szervezetek számára.
Az IKVA-ban található adatok elemezhetőségével és kezelésével a vízügyi szaktárcák, a hatósági felügyeletet ellátó szervek, a víziközmű-tulajdonosok, valamint a víziközmű-szolgáltatók feladatait hivatott támogatni a rendszer.
Az adatbázis két részre tagolódik. Egyik részben a műszaki, gazdasági és szervezeti adatok, a másik részben a térinformatikai adatok lesznek elérhetőek a felhasználók számára. Az IKVA rendszer fizikai alapját biztosító hardver infrastruktúra a NISZ Zrt. nagy biztonságú adatközpontjában kerül elhelyezésre. A Belügyminisztérium döntése értelmében az IKVA adatbázis a Kormányzati Adatközpontba kerül integrálásra.
Az IKVA rendszer fenntartását a víziközmű-szolgáltatásért felelős miniszter biztosítja, aki a rendszer üzemeltetését az NFP Nonprofit Kft-n keresztül látja el. Az IKVA rendszer jogszabályban meghatározott felhasználója a víziközmű-szolgáltatásért felelős miniszter, a vízgazdálkodásért felelős miniszter, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal, a vízügyi hatóság, a vízügyi igazgatóság, a víziközmű-szolgáltatók, valamint az ellátásért felelősök.
A projekt első szakaszában a követelmények felmérése, a rendszer tervezése zajlott, ezt követte a megvalósítás, azaz az infrastruktúra összeállítása, az adatkapcsolatok kialakítása, az alkalmazás- és térinformatikai fejlesztése, illetve az adatbázis létrehozása és adatokkal történő feltöltése.
A fejlesztési folyamat során többcélú tesztelések végrehajtására, valamint felhasználói oktatásokra is sor került. Az IKVA rendszer fejlesztése sikeres próbaüzemet követően lezárult.
A Projekt zárását megelőzően marketing és kommunikációs feladatok várnak még megvalósításra. Az ország különböző pontjain konferenciák és workshopok keretében kerül bemutatásra az IKVA rendszer. Ezen alkalmak során a résztvevők megismerhetik az IKVA célját, működését, felépítését, a workshopok által pedig közvetlen eszmecserére is lehetőség nyílik.
Az IKVA rendszer széles körben történő használatára várhatóan a Projekt befejezését követően, 2020. II. negyedévében kerülhet sor.
További információ: www.nfp.hu/ikva/