Életmód

Csak egy kattintás és közvetlenül a termelőtől vásárolhatunk

A Microker új térképes kereső alkalmazása segít a termelőknek és a vevőknek egymásra találni.

Nem szükséges többé zord téli időben a termelői kispiacon dideregni. Egy vállalkozó kedvű szegedi könyvelő egyszerű megoldása segítségével jóval könnyebben találkozhatnak a kistermelők és vevőik.

Kényelmes és ötletes megoldást kínál az időzavarral és információhiánnyal küszködők részére Lengyel Éva. A városiból tanyasi gazdasszonnyá vált könyvelő népszerű webes alkalmazásával a kézműves sajt, a tanyasi tojás vagy az idényzöldség pillanatok alatt az országos virtuális piacra jut.

A Microker nevű webes felületet ingyenes regisztrációval bárki igényeinek megfelelően használhatja. Kistermelők és vevők térképes kereső segítségével találnak egymásra az oldalon.

Tanyasi tojás

Lengyel Éva a szegedi belváros kényelmét cserélte egy közeli tanya friss levegőjére, csendjére. Férjével együtt határozta el, nagyobb számban tartanak majd tojó tyúkokat, hiszen a szabad tartású baromfi és tojása az egyik legkeresettebb élelmiszer a piacon.

2017-ben még 700 darab körüli állománnyal indultak, amit azóta nyolcvanra csökkentettek. Két éve nem egy konkrét fajtából vásároltak, igyekeztek a régi, hagyományos magyar baromfik csibéiből beszerezni, amilyenek 40 éve is kapirgáltak a tanyák udvarain. Tartási módjuk nem nevezhető mély almosnak, tyúkjaik a ketreces tartást pedig még hírből sem ismerik.

„Teljesen szabadon tartjuk tyúkjainkat egy nagyjából 3000 négyzetméteres területen. Persze vannak ólak, így amelyik akar, beül éjszakára. A tojófészkek a megszokott módon az ólban lettek elhelyezve. Állataink többsége nyáron mégis az eperfákon alszik, illetve van 10 baromfi, amelyik még januárban is a szabadban tölti az éjszakát ”- meséli Lengyel Éva.

 

Szárnyasaik kizárólag szemes takarmányon, kukoricán, búzán, tritikálén és napraforgón élnek, illetve a tanya körül összekapirgált finomságokat is előszeretettel fogyasztják. Vedléskor az ilyen tyúkok leállnak a tojással. Télen sem tojnak, és két hónapig nincs tojásuk, amikor kotlanak majd csibét nevelnek. Egy évben 7-8 hónapig adnak friss tojást.

A Microker

Éva a tanyasi baromfitartás során megtapasztalta az időszakosan hullámzó tojáshozamból adódó értékesítési gondokat, valamint felismerte, hogy nehezen találkozik egymással kereslet és kínálat. Tapasztalta, gyakran megesik, hogy az egymástól néhány száz méterre élő tanyaszomszédok sem igen tudnak a másikról, így az értékesíthető hús, vagy felesleges tojás vevő nélkül marad. Lengyel Éva a termelők és potenciális vevők közti hatékonyabb információáramlás céljából hozta létre a térképes termelő kereső weboldalt.

A vállalkozás története címszavakban:

2017. január – elkezdődik az oldal fejlesztése

2017. december – az oldalt térképes kereső modullal egészítik ki, melyet mobiltelefonra optimalizálnak

2018. február – létrehozzák a “Microker – Vásároljunk Közvetlenül Termelőktől!” Facebook csoportot

2019. január – a fejlesztés következő állomásaként  elkészül az angol nyelvű verzió

2019. január 12-én a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat a sikeres vállalkozást mintaprojektként mutatta be a szervezet weboldalán.

A weboldal használata ingyenes, jelenleg 805 regisztrált felhasználója van, ebből 294 termelő kínál portékákat eladásra. A határokon túlról Szerbia, Románia és Szlovákia magyar lakta területeiről is vannak felhasználók.

Az oldalon lehetőség van beállítani a tartózkodási helytől számított távolságot, lehet termékekre és termelőkre is keresni. A találatok térképen jelennek meg, így gyorsan kiderül, hogy a keresett termék hol található meg legközelebb. A termelők profilt hozhatnak létre, ahol bemutathatják a gazdaságot, feltölthetik a termékeiket, azok fotóit, árát és leírását. A weboldalt mobiltelefonra is optimalizálták.

A felhasználók 55%-a ma már mobiltelefonról használja a felületet

A termelő és termékkereső szolgáltatás piaci oldala jelenleg csak a Facebook csoportban működik, ahol az eladók napi szinten teszik közzé kínált terméküket, az érdeklődők pedig írnak nekik, megszervezik a szállítást.

„A Microkert nem elég elindítani, fenn is kell tartani, ismertté kell tenni és fejleszteni kell. Ehhez a későbbiekben kellenek a hirdetési bevételek. A termelőknek és a vásárlóknak az oldal használata mindig díjtalan marad.” – vázolta jövőbeni elképzeléseit Lengyel Éva.

Fotók: Lengyel Éva, pixabay.com

Tanyasi emberek aranya a minőségi méz
Lelassulnak az életfolyamataik, mégis viszonylag éber állapotban vészelik át a hideget.
Olvasói sztorik