Törőcsik Mari, kétszeres Jászai Mari-díjas és háromszoros Kossuth-díjas színművész, a Halhatatlanok Társulatának tagja, a cannes-i filmfesztivál legjobb női alakításért járó díjának birtokosa ma lenne 87 éves.
A 2021-ben elhunyt színésznő élete bővelkedett fordulatokban. Talán egyetlen nagy dolog volt, ami mindig továbblendítette: a kudarcok és a sikerek idején is, végig kitartott, és fenntartások nélkül átadta magát a színpadnak és a közönségnek.
21 évesen kapta élete első szerepét a Körhinta című 1956-os filmben, majd ezt követően egészen 2017-ig folyamatosan forgatott. Lehetetlen néhány sorban összefoglalni az életútját, néhány érdekességet viszont megtudhatunk az alábbi videóból.
Hosszú pályafutása során rengeteg értékes filmet köszönhettünk neki, mi most ebből mutatunk 5+1-et, amit érdemes megnézni. További filmjei a Filmkatalógus oldalán találhatók.
Körhinta
Pataki Mari és Bíró Máté között a szövetkezeti közös munkák alatt szerelem szövődik. Az öreg Pataki azonban úgy dönt, hogy kilép a szövetkezetből a nagygazda Fekete Sándorral együtt, és földjeiket házassággal egyesítik, a lány akaratát figyelmen kívül hagyva. Egy lakodalmi mulatságon Máté botrányt kavarva teszi közhírré vonzalmát Marihoz, aki másnap bejelenti apjának, hogy nem megy feleségül Sándorhoz. Az apa baltával támad lányára, aki világgá indul…
Édes Anna (1958)
A Vizy házaspár a kommün bukása után ugyanúgy tölti napjait, mint korábban. Ismét felvesznek egy mindenes cselédet, a hallgatag Édes Annát. A lány próbálja megszokni a pesti életet, még udvarlója is akad, a tisztességes kéményseprő személyében. De Anna munkaadói unokaöccsébe, Jancsiba szeret bele, aki egy éjjel elcsábítja a hiszékeny kislányt.
Pál utcai fiúk (1969)
A Pál utcai grundon délutánonként diákok játszanak. Hírét veszik, hogy a Füvészkertben tanyázó rivális társaság, amelynek Áts Feri a vezére, arra készül, hogy elfoglalja a Pál utcaiak grundját. De ők nem hagyják magukat. Bokát választják vezérül, a többiek is kapnak rangot, egyedül a vézna, szőke Nemecsek Ernő marad közlegény. Geréb, aki szintén a vezéri rangra pályázott, bosszúból a füvészkertiekkel szövetkezik. Az árulás gyanúja Nemecsekre terelődik. A vézna kisfiú, hogy bebizonyítsa hűségét, visszaszerzi az ellenség által elrabolt grundzászlót. Akciója során kényszerű fürdőt vesz a füvészkerti tó hideg vizében.
Légy jó mindhalálig (1960)
Nyilas Misi, a kollégium eminens diákja pakkot kap hazulról. Fel se bontja, rohan a vak Pósalaky úrhoz felolvasni az újságot, majd megteszi lutrin az öreg által megálmodott számokat. Társai időközben megdézsmálták a pakkot, de Misit csak szegény édesanyja levele érdekli. Misi újabb munkát kap: Doroghyék fiát kell tanítania. Doroghy Bellának Török úr udvarol. Misi segít nekik levelezni. A lutrin az ő számaikat húzták ki, csakhogy Misi elveszítette a reskontót. A cédulát Török találta meg, aki megszökteti Bellát hazulról. Doroghy és Pósalaky is panaszt tesznek Misire, aki a rosszindulatú fegyelmi bizottság előtt hiába védekezik. Szégyenében végül elájul. Kiderül az igazság, édesanyja nyugtatja a fiút, ő azonban nem akar már debreceni diák lenni…
Pacsirta (1963)
Vajkayék hosszú évek óta görcsösen reménykednek abban, hogy szerencsétlen, csúf lányuk végre megtalálja társát s a boldogságot. Most is azért küldik el Pacsirtát néhány napra a rokonokhoz, hogy bemutassák a háromgyermekes, özvegy ispánnak. A magára maradt házaspár ismét összetalálkozik a régi barátokkal. Színházba is elmennek, ahol már évek óta nem jártak, mert Pacsirta nem bírja a színházszagot. Az előadás után Vajkayt meghívja a kaszinóba hajdani asztaltársasága. Az idős ember, aki már évek óta lemondott mindenről, most átmulatja az éjszakát, s hajnalban, a keserű kijózanodás pillanataiban először néz szembe a maga és felesége elrontott életével, lányukért feláldozott, elvesztett boldogságukkal.
Aurora Borealis – Északi fény (2017)
Az Aurora Borealis – Északi fény két idősíkon futó, fordulatokban gazdag családtörténet, amely anya és lánya kapcsolatának mélységeit boncolgatja. A Bécsben élő sikeres ügyvéd, Olga (Tóth Ildikó) idős anyja, Mária (Törőcsik Mari) váratlanul kómába esik. Amíg Mária élet és halál közt lebeg, Olga egy mélyen elhallgatott titokra bukkan. Az egyre szenvedélyesebb kutatás az ’50-es évek háború utáni Európájába vezeti vissza, ahol útja végén ő maga áll: egy olyan ember, akit korábban nem ismert. A film szokatlan helyzetekben, női érzékenységgel beszél az identitásválságból adódó drámai helyzetekről, a széttöredezett Európa háborúi okozta, soha nem gyógyuló sebekről, az elmúlásról, valamint a hazugságok és elhallgatások leleplezésének felszabadító erejéről.
5 idézet a művésznőtől
- Csak akkor fognak szeretni, ha én magam szeretni tudok. Érted? A lényeg, hogy te tudjál szeretni!
- Ma az a divat, hogy mindenki magával foglalkozik. Tönkretettük a Földet, de remélem, még épp idejében rájövünk, hogy egymáson segíteni is jó.
- A valódi tehetség mindig megosztja a közönséget.
- A ruha még nem teljesen az ember; a viselkedés a lényeges, a magatartás.
- Tudjátok, én képtelen vagyok szeretet nélkül élni. Minden áldott nap, amikor felkelek, arra gondolok, hogy mennyire csodálatos dolog az a rengeteg szeretet, amely engem körülvesz.
+ 1 dal
Művészete, egyénisége és az alkotásai itt maradtak, az emléke bennünk tovább él.