Magyarország első világ körüli vitorlásútját Fa Nándor vitorlázó, hajóépítő és Gál József vitorlázó tette meg. Egy Balaton-31 típusú hajóból építették meg öt év alatt a 31 láb (9,4488 m) hosszú, 15 négyzetméter felülettel rendelkező túrahajót, amelyet Szent Jupátról, a kenusok védőszentjéről neveztek el.
Dél felé hajóztak, hogy megkerüljék az afrikai Jóreménység-fokát. Útközben rádión tartották a kapcsolatot a parti állomásokkal, hazájukkal és családjukkal. A két hajós hatóránként váltotta egymást a kormánynál, előfordult, hogy 6-7 méteres vagy még annál is magasabb hullámokkal kellett megküzdeniük.

Első állomásuk Las Palmas, a Kanári-szigetek legnagyobb városa volt, majd a Zöld-foki-szigetek következett, 1986 februárjában pedig a dél-afrikai Fokváros. A vitorlás karbantartása után, 1986. március közepén már az Indiai-óceánon hajóztak, ahol a tomboló vihar felborította a Szent Jupátot. Végül sikerült visszafordítaniuk a hajót, és a rádiókapcsolatuk is helyreállt.
Májusban elérték Ausztráliát, Sydneyben több hónapot töltöttek, rendbe hozták a megviselt vízi járművet, és novemberben indultak tovább Új-Zéland felé. Aucklandban időztek 1987 januárjáig, majd kifutottak a Csendes-óceánra. 1987. március 1-jén, a déli órákban haladtak át az amerikai kontinens legdélebbi pontján, a Horn-fokon, a „vitorlások Everest”-jén. (A fok körüli vizek különösen veszélyesek az arra hajózók számára, erősek az áramlatok, gyakoriak a tomboló szelek és az Antarktiszról leváló jéghegyek. Sokan szenvedtek már ott hajótörést.)
Miután megkerülték Amerika déli csücskét, ismét az Atlanti-óceánon hajóztak. Argentínától keletre óriási viharba kerültek, a 140 kilométeres sebességű orkán itt is felborította a Szent Jupátot, a kormánynál álló Fa Nándort a tengerbe repítette, életét csak a biztosító kötél mentette meg.

Elsőként teljesített expedíciójukkal beírták nevüket a magyar sport történetébe, az útról 1988-ban jelent meg Fa Nándor könyve A Szent Jupát 700 napja címmel. (Fa Nándor 1992-93-ban első magyarként a Vendée Globe földkörüli versenyen is körülhajózta a bolygót, egyedül, kikötés nélkül navigált be a célba.)
A Szent Jupát, amely nemcsak a vitorlázás, de a kitartás és az emberi küzdeni akarás szimbólumává vált, hazatérése után rövid ideig a Balatonon maradt, közben Fa Nándor és Gál József alapítványt hozott létre a megőrzésére.
Tudtad? 12 éve zárt be a Budapesti Vidámpark, de az is rég volt, hogy takarékbélyeget gyűjtöttünk.

