Az elektromos rollerek néhány év alatt szinte minden városban a mindennapi közlekedés részévé váltak. Egyre többen választják ezeket iskolába menet, munkába járáshoz vagy a városi ügyintézéshez. A gyors, halk és kényelmes járművek népszerűsége miatt az elmúlt időszakban megugrott az e-rolleres balesetek száma. A legtöbb eset mögött ugyanaz a probléma áll: a szabályok ismeretének hiánya vagy a be nem tartásuk.
Bár a KRESZ külön kategóriaként továbbra sem kezeli az elektromos rollert, több olyan előírás is van, amely rájuk ugyanúgy érvényes – írja a Sonline. A használók nagy része mégsem tudja pontosan, mikor mit szabad – és mit egyáltalán nem.
Ittasan rollerezni nem lehet
Sokan azt gondolják, hogy a rollerezésre ugyanaz a szabály vonatkozik, mint a kerékpározásra: egy pohár bor vagy sör még belefér. Ez azonban tévedés. Az elektromos roller esetében nincs tolerancia – közterületen ittas állapotban közlekedni tilos. Ez főként hétvégenként okoz gondot, amikor sokan a gyors hazajutás miatt pattannak rollereikre.
Nem mindegy, milyen kerekeken gurul a roller
A KRESZ kimondja: ha egy jármű nem fújt gumiabronccsal közlekedik, legfeljebb 20 km/órával haladhat.
Ez a szabály a tömör gumis rollerekre vonatkozik leginkább – ezekből rengeteg fut az utakon. Sok felhasználó nem is tudja, hogy a 25–30 km/órára képes eszközzel hivatalosan lassabban kellene mennie.
A szakértők a bukósisak viselését is hangsúlyozzák, egy esésnél életet menthet.
Az egyirányú utca itt sem kivétel
Gyakori tévhit, hogy az elektromos rolleren a kerékpárosok jogaival élhetünk, és ott is szembemehetünk a forgalommal, ahol biciklivel lehet. Ez nincs így.
E-rollerrel csak olyan egyirányú utcában lehet szembemenni, ahol külön tábla engedélyezi a kerékpárosok számára is. Más esetben az „egyirányú utca” valóban egy irányt jelent – és ezt megszegni nemcsak veszélyes, hanem bírságot is von maga után.
A zebrán nincs elsőbbsége a rolleresnek
Talán ez az egyik legelterjedtebb tévedés. A gyalogátkelőhelyen kizárólag a gyalogosnak van elsőbbsége.
Rolleren áthajtva senki sem számít gyalogosnak, így nem jár automatikus elsőbbség sem.
Ha valaki át szeretne kelni a zebrán, le kell szállnia, és tolva kell átvinni a rollert. A baleseti statisztikák alapján sokan nem így tesznek, és rosszul mérik fel a helyzetet – az autósok pedig nem feltétlenül számítanak egy gyorsan érkező rolleresre.
Legyünk tisztában a szabályokkal!
Az elektromos roller ugyanúgy részese a közúti forgalomnak, mint egy kerékpár vagy autó. A szabályok be nem tartása nemcsak bírsághoz vezethet, hanem komoly sérüléseket is okozhat. A KRESZ előírásai mindenki számára kötelezőek, aki közútra lép. És ez alól az elektromos roller sem kivétel.
Siófok több részéből kitiltották a rollerezőket és száguldozó terepmotorosokat kapcsoltak le a Mátrában. És egy rekord: 4,5 milliárd forint bírságot szabott ki tavaly a Közlekedési Hatóság.

