Van Erdélyben, a bánáti hegyekben – pontosabban az Aninai-hegységben – egy magasra kapaszkodó, vadregényes vidéken kanyargó, mély völgyek felett karcsú viaduktokon átkelő, a hegyhát alá bújva, azt “kicselező” vasútvonal, mely Aninát köti össze a 16 kilométernyi távolságra lévő Oravicával, de a hegyek között 33 és fél kilométer hosszon kígyózik, hogy leküzdhesse a több mint háromszáz méter szintkülönbséget. A vasútvonal tizennégy alagúton furakodik át, és tíz nagy völgyhíd hátán vánszorog az éles kanyarokban és a Jitin és Gârliște völgyekben süvöltöző vonat.
Az Oravica-Anina hegyi vasút Európa első hegyi vasútjai közé tartozik – az akkori Magyarország, valamint a mai Románia első hegyi vasútja volt. A nehéz terep különleges műszaki megoldásokat követelt, akárcsak az akkortájt megépített híres Semmering vasút.
A vasútvonalat még az Osztrák-Magyar Monarchiában építették. A munkálatok 1847 tavaszán kezdődtek, az Oravica-Anina szakasz 1863-ra készült. A vasút összesen 337,7 méter szintkülönbséget küzd le. A legmagasabb viadukt, a Jitin 37 m magas, a leghosszabb alagút pedig a Gârliște-i, a maga 660 méterével.
Hossza 34 km, a Jitin és Gârliște völgyekben kanyarog, ahol a legcsodálatosabb hazai hegyi vasútvonalat írja le. Ezen az útvonalon van a legmagasabb vasúti viadukt, a Jitin 37 m magas.
Nincs is más hátra, mint hátradőlni, és a videón megnézni a hegyi vonat romantikus útvonalát.