A napokban világító burkolatjelekkel ellátott kerékpárutat adott át Zalalövőn Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára, írta az MTI.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. (MK) 2018 áprilisában létrehozott egy kísérleti építési bizottságot, amelynek pályázatán azóta 28 innovatív termék vagy technológia bizonyíthatta gyakorlati alkalmazhatóságát a mindennapi közlekedésben. Az innovatív fejlesztések sorába tartozik a világító burkolatú kerékpárút, illetve a világító útburkolati jelek használata.
Az aszfaltburkolatba kevert szemcséktől éjszaka fényt kibocsátó utat korábban Esztergomban tesztelték a biciklisek, a világító burkolatjeleket pedig a Komárom-Esztergom megyei Tát és Nyergesújfalu közötti szakaszon próbálták ki először, most pedig Zalaegerszeg és Zalalövő között alkalmazzák.
A Zalaegerszeg és Zalalövő közötti kerékpárúton elkészült világító burkolatjeleknek köszönhetően nemcsak biztonságosabbá vált a közlekedés, de olcsóbb is a fenntartása, mert nincs szükség közvilágításra, és ez a burkolat “meghibásodni sem tud”. A jelek messziről is jól láthatóak, de sokkal kevesebb fényszennyezést okoz ez a technológia, ami természetbarátabb, mint a hagyományos világítás.
A Zalaegerszeget Zalalövővel összekötő, 20 kilométeres kerékpárút nagyon népszerű, mert sík terepen halad, és több települést is érint a két zalai város között. A helyiek és a turisták körében is kedvelt, ezért elég forgalmas útvonal, ami a világító burkolatjelekkel sokkal biztonságosabbá vált.
A 20 kilométeres bicikliútnak 12 kilométeres szakaszát, a bagodi vasútállomástól Zalalövőig látták el az elmúlt hetekben a világító felezővonallal. A mintegy 5,7 millió forintba kerülő kísérleti felfestés ugyan drágább mintha hagyományos festékkel készült volna, de a fluoreszkáláshoz hasonlóan sötétedés utáni fényvisszaadással megvilágítja a kerékpárút teljes szélességét.