Virágzó vidékünk

Mutasd meg, milyen fenntartható a kerted!

Csodás kertem
Csodás kertem
Települések, oktatási- és szociális Intézmények pályázatait várják. A legfontosabb, hogy természetes legyen.

Androsovits Petra, a Csodás kertem blog írója 2 éve úgy döntött, megszólítja a hobbikertészeket, és speciális versenyt hirdet az interneten. Az elsőként megrendezett Fenntartható kertek Magyarországon verseny apropóján egy Facebook csoport született, ahová az alapító a természetközeli, fenntarthatóságra törekvő kerteket és kertészeket várta.

Ennek a versenynek a célja egyértelműen az volt, hogy a természetközelibb kertek megmutathassák magukat. Az idén kicsit nagyobbat gondoltunk. Szeretnénk oktatási- és szociális  intézményeknek valamint településeknek lehetőséget adni egy bemutatkozásra.

-fogalmaz Petra.

Mint már írtunk róla, egy fenntartható kert minél egyszerűbb, annál jobb. A mostani verseny is erről szól majd.

Csodás kertem

A hívószó: legyen természetes!

A Csodás kertem magánarborétum és a MediterránFarm  Fenntartható települések, oktatási és szociális intézmények a jövőért címmel pályázatot hirdet.

Oktatási intézmények (óvodák, általános és középiskolák)

  • Milyen módon kerül szóba a fenntarthatóság az oktatási intézmény keretein belül?
  • A gyerekeknek van-e lehetősége találkozni a természettel intézményi kereteken belül? (kirándulások, erdei ovi, erdei iskola)
  • Van-e iskola/óvoda kertje az intézménynek?
  • Mutassátok be az iskola/óvoda kertet: Mikor létesült? Hogyan és kikkel alakítottátok ki? Használjátok-e együtt a gyerekekkel? Bevonjátok-e a szülőket, ha igen, milyen módon?
  • Honnan szerzitek be a magokat, palántákat egyéb növényeket? Van-e lehetőség mulcsozni, komposztálni?
  • Beszéltek-e az őshonos növények ültetésének fontosságáról? Madár- és rovarbarát növényeket meg tudnak-e ismerni a gyerekek?
  • A kert, mint terápiás hatás mennyiben tud megjelenni az oktatási intézménynél?
  • Mennyire kerül szóba a tudatosság: szelektív hulladékgyűjtés, papírgyűjtés.
  • Van-e lehetőség esővíz hasznosítására, ennek kapcsán tudatosítani, hogy takarékosan kell bánni a vízzel.

A pályázat maximum 5 írott oldal legyen, legfeljebb 15 fotóval.

Csodás kertem

Szociális intézmények

Milyen hatással van az intézmény dolgozói, lakói fizikai és mentális egészségére a zöld környezet, az esetleges együtt kertészkedés?

Van-e a kertnek terápiás hatása, milyen módon fejti ki azt?

Van-e a kertnek, a közös munkának hatása a mindennapokban? Az intézmény kertje alkalmas-e zöldség-gyümölcs termesztésére?

Mutasd be az intézmény eddig elért eredményeit, beszélj a jövőbeni célokról, mindezt maximum 5 írott oldalon, amihez maximum 15 képet várnak.

Csodás kertem

Települések

Településeink fái, parkjai, a virágágyások, tehát a zöldfelületek hozzájárulnak ahhoz, hogy a lakosság komfortosabban érezze magát. Szebb a település, tisztább a levegő, kellemesebb a mikroklíma, mindenki számára komoly kihívást jelent a klímaváltozás …  E mögött mindig komoly munka folyik.

A pályázatot a település rövid bemutatásán túl a további szempontok szerint építhető fel:

  • Mennyire gondozza a település a meglevő fákat? Mennyire ügyel a koros fákra, és miképp?
  • Az újonnan ültetett fáknál hogy oldja meg, hogy életben maradjanak?
  • Fontos szempont-e, hogy várostűrő, szárazságtűrő fák legyenek telepítve?
  • Ügyelnek-e rá, hogy invazív fajok ne kerüljenek elültetésre?
  • Lakossági érzékenyítés történik-e a városba ültetett fákkal kapcsolatban?
  • Mennyire figyelnek rá, hogy a beruházások alkalmával ne, vagy minél kevésbé sérüljön a környezet?
  • Használnak a fák törzsének védelmében védőhálót, vagy valamilyen eszközt, hogy különböző beruházások alkalmával az ne sérüljön? Közművek ügyelnek-e a különböző munkálatoknál, hogy a fák tartógyökere ne sérüljön?
  • Figyelembe veszik-e a természeti környezet, a talaj, a talajvíz védelmét az építkezések, beruházások érdekeivel szemben?
  • A településen mekkora arányban vannak az egynyári kiültetések az évelő/cserje kiültetésekhez képest?
  • Virágágyások, cserjék, fák, gyep telepítésénél figyelembe vesznek-e ökológiai szempontokat? (őshonosság, adott környezethez alkalmazkodott, beporzók számára hasznos, madárbarát, …)
  • Egyéb természetvédelmi eszközöket használnak-e? (odú)
  • Mivel oldja meg a település az öntözést? A városi beültetéseknél használja-e a csapadékvizet? Mekkora a településen a csatornába vezetett víz aránya a helyben elszivárgóhoz képest?
  • Van-e a városban, esetleg körülötte minierdő, véderdő? Van-e a városban, vagy felmerült-e ennek lehetősége, hogy legyen közösségi kert?
  • A városban levő gyep nyírásakor figyelembe veszik-e az időjárást, és ennek megfelelően nyírják-e azt? A városon kívül eső területen van-e hagyva méhlegelő? Tájékoztatva van-e a lakosság ennek okáról és fontosságáról?
  • Van-e a településen több helyen lehetőség komposztálásra? Szoktak-e fórumokat tartani, ahol a lakosság érzékenyítése történik fenntarthatóság témában, ahol feltehetik a kérdéseiket, és valós válaszokat tudnak kapni.
  • Támogatják-e a fenntarthatósággal foglalkozó civil szervezeteket?
  • A zöldhulladék esetében mennyire hangsúlyozza ki a település annak fontosságát, hogy az maradjon a kertekben?
  • Vannak-e a településen belül helyi jelentőségű védett természeti értékek? Ezek védelmét hogyan biztosítják?
  • Támogatják-e a helyi gazdák törekvéseit az ökológiai szemléletű gazdálkodásban?
  • A helyi falugazdász képzett a fenntartható gazdálkodás témakörében, képes támogatni a gazdákat a környezetbarátabb módszerek használatában?
  • Támogatják-e a település intézményeit a fenntarthatósági törekvéseikben?
  • Fenntarthatósági témákban együttműködnek a helyi szakértőkkel? (MME, helyileg illetékes nemzeti park, civil szervezetek)
  • Milyen infrastruktúra áll rendelkezésre a településen belül a fenntarthatóság támogatására? (kerékpárutak, termelői piac, használtcikk piac, …)

A pályázat maximum 5 írott oldal legyen, legfeljebb 20 fotóval.

A pályázat beadásának határideje: 2025. május 15., a lehetőség díjmentes.

A pályázatokat elbírálja: Dr. Hajnal Klára PhD PTE, Kiss Zoltánné (Csodás kertem magánarborétum Kaposvár), Barna János (MediterránFarm), a következő kategóriákban:

  • Oktatási intézmények: óvodák, általános iskolák alsó és felső  tagozata és középiskolák
  • Szociális intézmények,
  • Települések

Minden kategóriában közönségdíj is meghatározásra kerül!

A pályázatok nyilvánosan is megjelentek a fenntartható kertek oldalán, az elérhetőségek is itt találhatók.

A pályázatok elbírálását követően a Díjátadóra Kaposváron kerül sor, ennek részleteiről minden pályázót külön értesítenek.

Kapcsolódó
Itt a legújabb ingatlanpiaci trend: a lakók jó közérzete a prioritás
A wellness-közösségek egyre növekvő számban vannak, a jövő elkezdődött.
Olvasói sztorik