A Királyréti Erdei Vasúton egykor fa- vagy kőszállító vagonok közlekedtek, mára pedig az egyik legnépszerűbb kiránduló kisvasút hazánkban: évente több mint százezren utaznak vele Kismaros és Királyrét között. A Morgó-patak völgyében kanyargó 11,5 kilométeres vonal a Börzsöny belsejébe vezet, ahol a legszebb túraútvonalak kezdődnek.
Kismarosról indul a kirándulás
A kisvasút Kismaros vasútállomásánál indul – így akár Budapestről vonattal érkezve is könnyen elérhető. Az állomásépületben büfé, ajándékbolt és információs pont várja a kirándulókat.
A szerelvények innen indulnak Szokolya felé, majd tovább haladnak a Morgó-patak mentén Királyrét irányába. Az út nagyjából 30 perc, lassú tempója pedig lehetővé teszi, hogy útközben valóban élvezhessük az erdő hangját és látványát.
Út a Börzsönybe
Királyrét a hegység egyik ikonikus pontja. Nemcsak a kisvasút miatt kedvelt, hanem azért is, mert innen indul számos túra a Börzsöny csűcspontja, a Csóványos felé, a csodás körpanorámát mutató Várhegy kilátóhoz és a a Királyréti-tó környékére, amely kisgyerekes családok kedvence.
A terület természetvédelmi oltalom alatt áll, így a kisvasút környezetkímélő módja annak, hogy a hegységben kiránduljunk.
Építőanyagot, majd kirándulókat szállítot
A vasút eredetileg 1893-ban épült, hogy a gróf királyréti erdeiből kitermelt faanyagot elszállíthassák. A vonal akkor még 600 mm nyomtávú, ipari kisvasút volt, amely később kőbányákat és rakodóvonalakat is kiszolgált.
A két világháború között már siklópálya és drótkötélpálya segítette a kő kitermelését és szállítását. A bányák 1941-es kimerülése után azonban már csak faanyagot fuvaroztak, majd megjelent az első személyszállítás is – még nem menetrend szerint, csupán a helyiek számára.
A nagy fordulópont az 1970-es években érkezett el: ekkor teljesen átépítették a pályát, 760 mm-es nyomtávra váltottak, és megkezdődött a turisztikai üzem. A vonal így maradhatott fenn, amikor a legtöbb ipari kisvasutat felszámolták.
A modern kisvasút
2001 után a Királyréti Erdei Vasút jelentős fejlődésnek indult. A menetrend sűrűbb lett, új járműtárolók épültek Paphegyen és Kismaroson, valamint megjelentek az új kocsik és motorkocsik. 2003-ban több mint 40 év után ismét gőzmozdony állt forgalomba. A „Morgó” ma is a kisvasút nagy kedvence, és kizárólag nosztalgiavonatok élén közlekedik.
Hajtánypálya Királyréten
2007-ben nyílt meg a 750 méteres sínbiciklis pálya, amely gyorsan a családok egyik kedvenc programja lett. A négyüléses járműveket két ember hajtja, a másik kettő pedig élvezheti a körutazást.
Érdemes tudni az utazás előtt
- A kisvasút májustól őszig minden nap jár, télen szombat, vasárnap és ünnepnapokon utazhatunk vele.
- A kocsik egy része nyitott, így jó időben különösen hangulatos az utazás.
- Kutya szájkosárral, pórázon vezetve szállítható, neki is kell jegyet venni.
- Babakocsi díjmentesen felvihető, de a szűkös hely miatt kérik, hogy lehetőleg összecsukható legyen.
- Királyréten étterem, játszótér, tóparti séta és több tanösvény várja a látogatókat.




Korábbi cikkeinkben ajánlottunk már több Budapest környéki kisvasutat, és bemutattuk a Gyermekvasút történetét is.

