Őrzik a szentsírt és megkerülik a határt húsvétkor Székelyföldön

Bár a húsvéti hagyományőrzés kissé megfakult, sok székely faluban az ünnepi népszokások egy része ma is él.
Kapcsolódó cikkek

Nagypéntektől húsvéthétfőig számos néphagyomány alakult ki az évszázadok során, melyekből jelentős számút már csupán a néprajzkutatók őriznek, akadnak azonban olyanok, melyek ma is élnek. Ezek közül egyes szokások kis emberi közösségekben, családokban őrzik a hagyományt, mások a 89-es rendszerváltozás után éledtek újjá Székelyföldön.

Locsolkodó fiúk Székelyföldön – Fotó: MTI/Veres Nándor

1990 után felelevenedett a nagypénteki szentsír-őrzés szokása. Nagypénteken elkészítik Krisztus jelképes sírját, és azt a szombati feltámadási körmenetig őrzik. Gyergyóban 9–10 fiatal férfi fehér ingbe és székely harisnyába öltözve, fából készült puskával őrzi a jelképes sírt. A személyzet két-három óránként cserélődik.

Székely népviseletbe öltözött önkéntes fiatalok a felszentelt vizet töltik ki palackokba a híveknek az Csíkszentimre templomának udvarán, miután a templomban jelképesen őrt álltak Jézus sírjánál nagypéntekről nagyszombatra virradó éjjel. A népszokás szerint a nagyszombati szenteltvízből inni adnak a krónikus betegségben szenvedőknek és a beteg állatoknak is. Fotó: MTI/Veres Nándor

A tojásíró kaláka újszerű tevékenységnek számít. A Gyimesekben ma is él a hagyomány, miszerint csak nagypénteken szabad írni a tojást, mert ezen a napon folyt ki Jézus szent vére. Plébániákon is szerveznek ilyen összejöveteleket: a festés közben van, ahol imádkoznak, máshol vallásos énekeket dúdolnak.

A nagyszombati passiójátékok a rendszerváltozás után éledtek újjá. A messze földön ismert csíksomlyói passiójátékot több csíki faluban is bemutatják.

Népviseletbe öltözött lányok a húsvétvasárnapi istentiszteleten Kalotaszentkirály református templomában – Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A falvakban fennmaradt a határkerülés szokása. Sok faluban megtartják a húsvétvasárnap reggeli ájtatosságokat: a hajnali vagy kora reggeli ételszentelést, a határkerülést és az ünnepi szentmisét. A határkerülésen imádkozva és énekelve körbekerülik a határt, kérve, hogy az Isten óvja meg a termést a különböző csapásoktól. Egyes csíki falvakban és Háromszéken lóháton járják be a határt.

Lovas határkerülők magyar zászlóval a kezükben távoznak a Jézus-kápolnától Székelyudvarhely közelében. Fotó: MTI/Egyed Ufó Zoltán

Csíkszeredában meghonosodott a Szabadság téren rendezett közös ételszentelés, amely több mint egy évtizede nagy tömeget vonz.

Ételszentelésre várók Csíkszeredán – Fotó: MTI/Haáz Sándor

Egyes falvakban húsvéthétfőn a ház ormára helyezett feldíszített zöld ág és nyitott ajtó jelzi, hogy várják a köszöntő locsolókat. A legtöbb székely közösségben egyértelmű a locsolás termékenységhez kötődő jelentéstartalma. Mára a víz helyét a kölnivíz és parfümök vették át.

Süteménnyel kínálja az őt meglocsoló fiatalokat egy népviseletbe öltözött lány Csíkszentkirályon – Fotó: MTI/Veres Nándor

Szános locsolkodás

A legsajátosabb székelyföldi locsolkodási szokás Szörcsén és Székelytamásfalván maradt fenn. A két faluban a húsvéti szánozás hagyománya él, Szörcsén ráadásul fiúk és lányok együtt locsolnak. A szánozáskor a fiúk feldíszítenek egy szánt, és zöld fenyőgallyakból sátrat alakítanak ki azon. Ez alá bújik egy legény, a szán elé pedig szintén fiúk állnak be lovak helyett. Ahol a kaput kinyitják, oda betérnek, köszöntik a háziakat, akik lelocsolják a sátrat, valamint az alatta levő fiút és a szánt vontató fiatalokat.

Pálinkával kínálja az őt meglocsoló fiatalokat egy lány Csíkszentkirályon -Fotó: MTI/Veres Nándor

Egy régi, évszázados szokásnak azonban csak a híre maradt meg. A negyvenes években néhol még gyakorolták a Pilátus-verést. Nagypénteken a szentmise után a templomkertben egy gyereket megkergettek és jelképesen megvertek. Mintha Pilátust verték volna Jézus Krisztus szenvedései miatt.

Kiemelt kép: MTI/Czeglédi Zsolt