Napjaink egyre nagyobb problémája a városokban a parkolóhelyek hiánya. Több, a BMW Isettta-jához hasonló, kis méretű autóval ha meg nem is oldódna, de némileg talán mérséklődne a fentebb említett „krízis”. Nem beszélve egyéb előnyökről, mint például a kisebb fogyasztás, kisebb helyigén. Valljuk meg, a kevesebb néha több, azaz nem mindig a „még újabb, még több, még jobb” irányába kellene elmozdulni – mint ahogy általában azt tesszük – hanem közlekedési eszközeink megválasztásakor (is) nagyobb tudatosságra lenne szükség.
Az új technológiák és környezetbarát üzemanyagok mellett sokat segíthetnek a klímavédelemben is az olyan törpeautók, mint a nemrégiben piacra dobott olasz Microlino.
Az Európában jelenleg már kapható autó hossza nem éri el a 2,5 métert, maximális sebessége pedig 90 km/h. Egy kifejezetten „parkoló barát” járműről van szó, amivel versenyezni valószínűleg nem fogunk, városi közlekedésre viszont első osztályú. Egy töltéssel kb. 215 km-t képes megtenni, ára pedig jelenleg 12000 euró.
Kicsi kocsihoz kis akkumulátor dukál (14.4 kW/h), mely négy óra alatt egyszerű konnektorról bárhol feltölthető. 300 literes tárolókapacitása nagyobb bevásárlásra is alkalmassá teszi.
A készítő, Wim Ouboter arról beszél, miért éppen ilyen lett a Microlino.
Átlagban 1.2 ember utazik egy autóban, naponta úgy 35 km-t. Ami azt jelenti, hogy a normál kocsik kapacitásának nagy része kihasználatlan! Az ideálist tehát egy motor és egy személyautó keverékeként kell elképzelni.
VIDEÓ
Az Isettákat annak idején „halál csapdáknak” tartották, az olasz törpeautó ezzel szemben már strapabíróbb. „A Microlin az L7E kategóriába tartozik – magyarázza Wim – Ezért nem kell törésteszten átmennie. Ez nem jelenti azt, hogy nem szeretnénk a lehető legbiztonságosabbra készíteni. Mi teszteltük, és 50 km/h-es sebességnél átment a teszten.”
A törpeautók igazán az 50-es években voltak népszerűek, mert az emberek a motorbiciklihez képest több kényelmet szerettek volna, ám sokuknak nem volt pénzük nagyobb autóra. Aztán az életszínvonal emelkedésével ez megváltozott, és a törpeautók gyártása a 60-as évek elejére gyakorlatilag leállt. Mostanában viszont – az autók és a közlekedés okozta problémák miatt – újból nő a kereslet alternatív megoldások iránt.
Szerző: Gulyis Csaba
Címlapfotó: microlino