A mézfogyasztás fontosságáról, a méz élettani hatásairól és táplálkozásunkban betöltött nélkülözhetetlen szerepéről indított közös fogyasztásösztönző kampányt október 15-én az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A „Legyen minden nap, mézes nap!” szlogent viselő, két hónapon át zajló promóció során különböző rendezvényeken, valamint online és rádiós kampányban népszerűsítik az egészségvédő hatásáról is ismert élelmiszert. A kampány december közepéig tart.
Hazánkban 20 ezer magyar család megélhetéséhez járul hozzá a méhészet és határainkon belül kiváló minőségű mézeket készítenek, amit az is jól mutat, hogy ezek kétharmadát a nyugat-európai piacon értékesítik.
Magyarország méznagyhatalomnak számít, hiszen Európában itt van a második legnagyobb méhsűrűség, belföldön mintegy 20 ezer méhész 1,2 millió méhcsaláddal gazdálkodik. Ugyanakkor sajnálatos tény, hogy mézfogyasztásban nem szerepel Magyarország az élen, bár az utóbbi években az éves szinten egy főre jutó mézfogyasztást sikerült 30-40 dkg/főről 70-80 dkg/fő mennyiségre emelni. A legtöbb európai országban ennek kétszeresét fogyasztják az emberek.
Az éves méztermelés az elmúlt tíz évben az időjárás és az egyéb körülmények függvényében 15 és 30 ezer tonna között alakult, amelyből a belföldi mézfogyasztás mintegy 7-8 ezer tonna évente. A kampány egyik célja, hogy ez az arány növekedjen.
Ennek keretében novemberben az iskolai „Mézes reggeli” alkalmával közel 500 intézményben mintegy 100 ezer gyermekhez szeretnének eljutni. Decemberben az érdeklődők a zalaegerszegi Kárpát-medencei Mézfesztiválon, valamint a gyulai Méz- és Mézeskalács Nemzetközi Fesztiválon találkozhatnak a mézes promócióval.
Az élelmiszeripar 76 százaléka és a zöldség-gyümölcs termesztés 84 százaléka függ a méhek beporzásától, nélkülük bolygónk ökoszisztémája összeomlana. E tekintetben örvendetes tény, hogy Magyarország az Európai Unió harmadik legnagyobb méztermelője – írta az MTI.
Kiemelt kép: Thinkstock