Tavaly 27 milliárd forintot költöttünk a Ne vásárolj semmit! napon

Már a magyarokat is megőrjítette a Fekete Péntek, 2017-ben az utolsó negyedév online költésének több mint ötödét szórtuk el ezen a napon. Környezetvédő szervezetek világszerte ekkor rendezik meg a 'Ne vásárolj semmit!" napot, amellyel éppen a túlfogyasztás környezeti és társadalmi problémáira hívják fel a figyelmet.
Kapcsolódó cikkek

Már a magyarokat is megőrjítette a Fekete Péntek, 2017-ben az utolsó negyedév online költésének több mint ötödét szórtuk el ezen a napon. Környezetvédő szervezetek világszerte ekkor rendezik meg a Ne vásárolj semmit! napot, amellyel éppen a túlfogyasztás környezeti és társadalmi problémáira hívják fel a figyelmet.

Az online vásárlások összértéke a tavalyi évben 365 milliárd forint volt, és a teljes negyedik negyedéves online költés (128 milliárd Ft) több mint 20%-a, csaknem nettó 27 milliárd forint egyetlen napon, a Fekete Pénteken történt – derült ki a GKI Digital és az Árukereső.hu által végzett felmérésből.

A Black Friday csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban. 2018-ban a Fekete Péntek az egész világon, így Magyarországon is november 23-án lesz, ez jelenti a karácsonyi bevásárlás kezdetét.

Fotó: pixabay.com

Itthon az ehhez a naphoz kötődő vásárlási láz inkább az internetes kereskedelemben csúcsosodik ki. Magyarországon ma már körülbelül 3 millió online vásárló van, számuk évről évre 5-6 százalékkal nő. 2016-hoz képest a belföldi online piac háromszor nagyobb bővülést ért el, mint a kiskereskedelem.

Az adatokból úgy látszik, hogy két éve, 2016-ban adtuk meg magunkat a Fekete Pénteknek

Ez volt az első év, amikor (ha az élelmiszereket nem számítjuk) a november volt az év második legerősebb hónapja. És ne gondoljuk, hogy a nem történt más, minthogy a decemberi vásárlást hoztuk előbbre: a decemberi forgalom a boltokban ugyanúgy nőtt, mint a többi hónapé, a Black Friday tehát nem a decembertől happolta el a vásárlókat.

A felmérések szerint átlagosan körülbelül 47 ezer forintot költünk el ezen  a napon. A legtöbben játék, ajándék és háztartási gépek, szórakoztató elektronikai eszközök, ruhák, konyhafelszerelés vásárlását tervezik erre az időszakra.

Ne vásárolj semmit! nap a túlfogyasztás ellen

Környezetvédő szervezetek évek óta a Fekete Pénteken rendezik meg a Ne vásárolj semmit! napot, amellyel a túlzott fogyasztás veszélyeire hívják fel a figyelmet. Magyarországon 2004-ben volt először Ne vásárolj semmit! nap, amelyet akkor a Tudatos Vásárlók Egyesülete szervezett. Azóta számos civil szervezet és informális csoport csatlakozott a kezdeményezéshez.

Sokszor valós szükségleteinken messze felül, nyakra-főre vásárlunk. A megvásárolt dolgok vagy otthon halmozódnak, vagy rövid úton a kukában kötnek ki.

A Ne vásárolj semmit! nap a túlfogyasztás elleni jelképes tiltakozás. Annak kinyilvánítása, hogy mégsincs rendjén az, hogy míg egyre többet törődünk a vásárlással, az élet más fontos dolgait elhanyagoljuk: egyre kevesebbet törődünk barátainkkal, rokonainkkal, egészségünkkel, vagy épp saját szellemi fejlődésünkkel.

A Global Footprint Network minden évben kiszámítja, hogy az adott évben mennyi erőforrás érhető el, illetve mennyit képes a Föld megújítani, hogy ellensúlyozza az ember ökológiai lábnyomát, mikor jön el a túlfogyasztás napja.

Míg 1970-ben december 23-ig használtuk el az évi „kvótát”, 2018-ban már csak augusztus 1-ig tartottak ki a Föld idei évre való erőforrási, vagyis az év második felében már a tartalékokat emésztjük fel. A Ne vásárolj semmit! nap arra is alkalmas, hogy az egész évre jellemző vásárlási, fogyasztási szokásainkat is átgondoljuk és stratégiát váltsunk.

A tudatos vásárló tippjei Fekete Péntekhez és a karácsonyi vásárláshoz

Legyünk tisztában a fogyasztói jogainkkal

Internetes vásárlásnál érvényes a 14 napos elállási jog, vagyis a szerződéskötéstől számított 14 napon belül írásban jelezhetjük a webáruháznak, ha mégse tartunk igényt a termékre, döntésünket nem is kell megindokolnunk, de a visszaküldés postaköltsége már minket terhel. Fontos tudni, hogy ez alól vannak kivételek, nem küldhetjük vissza például, ha kifejezetten a mi megrendelésünkre készült az adott termék, higiéniai vagy gyorsan romló termékről van szó.

Őrizzük meg a blokkot, számlát. Vásárláskor, lehetőség szerint, alaposan vizsgáljuk meg és próbáljuk ki az árut! Ha a próbára nincs lehetőség, vásárlás után minél hamarabb tegyük meg, még ha ajándékba szánjuk is a terméket.

Címlapfotó:pixabay.com

Példaértékű: úszóparkot készítettek újrahasznosított műanyagból
Egy újabb követendő példa született Hollandiában.