Életmód

Mielőtt bármit vásárolunk, tegyük fel ezt a 3 fontos kérdést

pixabay/victoria-art
pixabay/victoria-art
Egyre pazarlóbbak vagyunk és egyre több szemetet termelünk. Pedig lehetne ezt máshogyan is csinálni. Kezdjük el a vásárlásaink tudatosabbá tételével.

Különböző felmérések igazolják, hogy vásárlásaink során nem a kedvezmények és a különféle akciók befolyásolnak minket leginkább, sokkal fontosabb az ár-érték arány. A mai vásárlók több, mint 80 százaléka számára az okozza a legnagyobb örömöt, ha a megfelelő árut a megfelelő áron találja meg, és ennek érdekében hajlandó is több időt szánni a keresésre.

Bár egyre környezettudatosabbak vagyunk, de vásárlási döntéseinknél még mindig kis súlya van annak, hogy  egy adott terméknek milyen a környezetre gyakorolt ​​hatása.

Martin Bourque, a kaliforniai Berkeleyben található Ökológiai Központ ügyvezető igazgatója szerint a vásárlásoknál többnyire arra összpontosítunk, hogy azt minél gyorsabban és olcsóbban tegyük.

Túl sok cuccot vásárolunk, mert az új dolgok beszerzésekor endorfin hormon szabadul fel, amitől boldogabbnak érezzük magunkat. Jó lenne, ha mindeközben elgondolkodnánk és feltennénk magunknak néhány kérdést.

1. Valóban szükségünk van rá?

Mielőtt az üzletben vagy online vásárolnánk valami újat, döntsük el, tegyük fel a kérdést: valóban szükségünk van rá?

Ha valami szükséges elromlik – például egy konzervnyitó, hajszárító vagy számítógép, akkor kétségtelenül ki kell cserélnie. De ha valami csak öregszik, vagy már nem illik tökéletesen az enterierbe, attól még együtt tudunk vele élni.

Vannak, akik megpróbálnak végigcsinálni egy vásárlás nélküli évet, amikoris megpróbálnak 12 hónapig úgy élni, hogy bizonyos cikkeket, például ruházatot, csecsebecsét vagy elektronikai cikkeket egyáltalán nem vásárolnak.  Van, akinek ezzel a megtakarítás a célja, míg mások adósságtörlesztésre fordítják a megspórolt összeget. A leginkább tudatosak viszont azok, akik csupán azért nem vásárolnak, hogy ne halmozzanak fel több dolgot.

Akár egy évben vagy egy hónapban gondolkodunk így, határozzuk el, hogy kerüljük az impulzív költekezést. Amikor meglátunk valamit, ami vásárlásra késztet, tegyük fel magunknak a kérdést,  hogy ez valóban szükséglet-e, vagy valami olyan, amit szeszélyből, hirtelen vágyból vezérelten vásárolunk.

2. Tartós-e a vásárlandó termék?

Ha úgy alakul, hogy valóban meg kell vásárolni valamit, akkor lehetőség szerint válasszuk a tartós minőséget. Az okos vásárlások pénzt, időt és erőforrásokat takarítanak meg.

Vásároljunk körültekintően, és keressünk olyan termékeket, amelyek hosszú évekig kitartanak. Figyeljük a garanciát, sok esetben ez is mutatja, egy adott áru minőségét.

Kapcsolódó

3. Újrahasznosíthatom a régit? 

2015-ben az amerikaiak közel 262 millió tonna szemetet termeltek ( azóta ez a szám már a többszöröse). A Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) szerint ennek körülbelül 34%-át újrahasznosították vagy komposztálták, de ennek a szemétnek több mint 137 millió tonnája – óriási 52,5%-a – hulladéklerakókba került .

Ha úgy döntünk, hogy újat vásárolunk, gondolkodjunk azon is, hogy mi lesz annak a tárgynak a sorsa, amit épp lecserélünk?  Ha továbbra is működik, adományozhatjuk egy használt cikkeket értékesítő  boltnak, odaadhatjuk egy barátunknak vagy családtagnak, eladhatjuk online, vagy felajánlhatjuk egy jótékonysági  szervezetnek.

Ha nem működik, akkor se kapkodjuk el a szemétbe dobást. A melltartóktól a szemüvegekig sok mindennek van helye a szeméttelepen kívül is. Mi lenne, ha újragondolnánk és inkább újrahasznosítanánk?

Az anyagok fenntartható kezelése megköveteli a pazarláson túli gondolkodást. Ehelyett a termék életciklusára kell összpontosítani, az előállítástól, felhasználástól kezdve egészen az újrahasznosításig.

– vallja az EPA.

Tehát amikor az elöregedett kenyérpirítónk vagy számítógépünk szelektálására gondolunk, akkor alaposan mérlegeljük, hogy hová fog kerülni, és van-e, lehetne- következő élete az otthonunk falain túl is.

Kapcsolódó
Újrahasznos ruha az új divatmárka neve
Újrahasznosított ruhák különleges divatbemutatója Rajkán.
Olvasói sztorik