Számolni tanították a kutatók a méheket, az eredmény elképesztő

Ezek a rovarok sok mindenre képesek.

A méhek képesek matematikai alapműveletek elvégzésére, összeadhatnak és kivonhatnak is akár – írja a Science Advances. Az már eddig is köztudott volt, hogy a méhek képesek “elszámolni” négyig, és ismerhetik a nulla fogalmát is. A francia és ausztrál kutatókból álló csoport nemrég publikálta új kutatási eredményét a Science Advances nevű tudományos szaklapban. A kísérletükben arra voltak kíváncsiak, hogyan használják a méhek az agyukat.

Fotó: Wikimedia Commons

A kísérletek során a tudósok arra tanították meg a méheket, hogy a színeket az összeadás vagy a kivonás elvont szimbólumaként azonosítsák.

A 100 kísérlet során 14 méhet képeztek ki, többségüknek a  rendelkezésükre álló idő 75 %-a elég volt ahhoz, hogy eljussanak a helyes megoldáshoz. A csimpánzokkal és afrikai papagájokkal végzett kísérletek korábban már igazolták, hogy állatok is képesek egyszerűbb matematikai műveletek elvégzésére.

A tanulmány szerint viszont az, hogy a méhek is képesek elvégezni ezeket a matematikai alapműveleteket, azt bizonyítja, hogy a kis agytérfogat nem feltétlenül jár alacsony intelligenciával, ez a felfedezés pedig korszakalkotó lehet a mesterséges intelligencia kutatásában.

Ezek a matematikai feladatok bonyolult agyi folyamatok útján oldhatóak csak meg, az állatoknak emlékezniük kell az összetett szabályrendszerre, és helyesen kell alkalmazniuk azokat számukra ismeretlen helyzetekben is. Sokáig azt hittük, a matematikai gondolkodás kizárólag az emberre jellemző, egyedülálló képességünk, de az utóbbi évek kísérletei rámutattak arra, hogy mindez az állatvilágban is lehetséges.

Fotó: Wikimedia Commons

A kísérlet során a dr. Scarlett Howard által vezetett csapat először megtanította a méheket, hogy a színeket az összeadás vagy a kivonás jeleként ismerjék fel, a kék az összeadást, az eggyel többet, a sárga a kivonást, az eggyel kevesebbet szimbolizálta.

Ezután egy Y alakú labirintusba engedték őket, ahol bizonyos számú kék vagy sárga alakzatot mutattak nekik. Az elágazásnál szintén kék vagy sárga alakzatot láthattak: a kéknél a kiindulópontnál lévő alakzatok számánál eggyel többet, a sárga esetében pedig az eggyel kevesebbet mutató utat kellett választaniuk. Ha helyesen döntöttek, cukros vízzel jutalmazták őket, ellenben a rossz eredmény kiválasztásakor keserű ízű, kinines folyadékot itattak velük.

Kép: Science Advances

Gyermekként megtanuljuk, hogy a plusz szimbólum azt jelenti, hogy két vagy több mennyiséget össze kell adnod, míg a mínusz szimbólum azt jelenti, hogy kivonod őket egymásból

– mondta el dr. Howard.

Adrian Dyer professzor, aki szintén részt vett a kísérletben, hozzátette:

Eredményeink arra engednek következtetni, hogy a fejlett numerikus kogníció sokkal szélesebb körben megtalálható a természetben, az állatvilágban is, mint azt korábban feltételeztük.

Arról még nem végeztek kísérleteket, hogy agyuk ilyetén használata mennyiben segíti a méheket a táplálékszerzésben, de valószínűsíthető, hogy hasznos lehet a számukra, ha emlékezni tudnak a virágok színeinek és a formáinak a különböző kombinációira.

Mit csinálnak a méhek télen?
Ha sokan vannak, együtt megbirkóznak a legnagyobb hideggel is.

Kiemelt kép: iStock