Magyarországon a 19. század végén és a 20. század elején számos vasútvonalat építettek és újítottak fel régieket. Ebben az időszakban épültek azok az indóházak, fogadóépületek is, melyekben a kor uralkodó építészeti stílusai, a historizmus, romantika, eklektika köszönnek vissza.
A 100-150 éves építészeti örökség mindenképp megőrzésre érdemes és láthatunk rá példákat, hogy milyen szépen fel lehet újítani egy-egy vasúti épületet. Mutatunk is néhány példát az Építészfórum oldaláról.
Nagykáta
Tápiószele
Tápiószecső
Az orosházi tanyavilág Csipkerózsika-kastélya az Orosházi tanyák vasútállomás épületegyüttese a Szeged-Békéscsaba vonalon. A felvételi épület, szolgálati lakás, az illemhely és az őrházak, valamint azok kiegészítő építményei mind egységes, kései historizáló stílusban épültek a XX. század elején
– írta bejegyzésében Pap Ádám építész, aki hozzátette, hogy évtizedek óta elmaradt a felújítás, állagmegóvás, így a mai napig eredeti formájukat őrzik, igaz elhagyottan, leromlott állapotban.
Az építész kiemelte, hogy ez az épületegyüttes is egy hajdanvolt igen magas színvonalú vasúti építészeti kultúra szomorú emléke és egyes hírek szerint a MÁV a bontásukat tervezi.
Megkérdeztük a MÁV-ot, hogy mi a tervük az épületekkel?
Jelenleg a Szeged-Békéscsaba vasútvonal szűkkeresztmetszet kiváltási projekt engedélyezési tervezési fázisa zajlik. Ennek keretében megtörténik Orosházi tanyák megállóhely felvételi épületegyüttesének funkcióvizsgálata, illetve műemléki jelleg vizsgálata is. A funkcióvizsgálat ismeretében, a későbbiekben születik döntés az épületegyüttes további sorsáról
– írta válaszában a MÁV.
Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy az a bizonyos szűkkeresztmetszet kiváltás lényegében a vasútvonal korszerűsítését jelenti.
Mi pedig most a reményünket fejezzük ki, hogy ebben a projektben az Orosházi tanyák állomásának épületegyüttese műemléki vagy helyi építészeti védelmet kap és a felújítására is marad elég forrás…