Magyarországon az egy főre jutó átlagos vásárlóerő erőteljes, 24%-os emelkedéssel 10.834 euróra nőtt, ami az európai átlag 61 százalékának felel meg. Ezzel idén már a 29. helyen állunk az európai összehasonlításban – közölte a GfK Piackutató Intézet.
2023-ban az európaiaknak összesen mintegy 12,1 ezer milliárd euró áll majd rendelkezésükre, amelyet élelmiszerre, lakhatásra, szolgáltatásokra, energiaköltségekre, magánnyugdíjra, biztosításra, nyaralásra, mobilitásra vagy bármilyen más fogyasztási cikkre és szolgáltatásokra költhetnek. Ez egy főre vetítve 17.688 eurós átlagos vásárlóerőnek felel meg, ami 5,8 százalékos nominális növekedést jelent az előző évi értékhez képest. Országonként viszont nagyon eltérő a helyzet.
Ahogy korábban, 2023-ban is Liechtenstein áll a vásárlóerő rangsor első helyén, lakosonként 68.843 euró vásárlóerővel, ami majdnem 3,9-szerese az európai átlagnak. A második helyen Svájc, a harmadikon Luxemburg következik.
Magyarország a 42 vizsgált ország közül a 29. helyen áll, és ezzel egy helyet tudott javítani az előző évhez képest. Az egy főre jutó 10.834 eurós átlagos vásárlóerővel a magyarok 39 százalékkal maradnak el az európai átlagtól.
Ukrajna a sereghajtó, az ott élők mindössze 2478 euróval rendelkeznek egy főre vetítve.
Magyarországi rangsor
Magyarországon a 20 vármegyében (19 vármegye és Budapest) nem sok változás történt az előző évhez képest.
Az eddigiekhez hasonlóan a főváros, Budapest egyértelmű fölénnyel az első helyen áll. Az egy főre jutó 14.020 eurós költési potenciállal a fővárosiak több mint 29 százalékkal az országos átlag felett vannak. 20 vármegyéből csak ötben lett átlagon felüli a vásárlóerő, ezek mindegyike vagy a fővárosban vagy Budapest környékén vagy Ausztria határánál található.
Ezzel szemben a magyarországi vármegyék háromnegyedében átlag alatti a vásárlóerő. A sereghajtó, akárcsak a korábbi években, Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye, ahol az egy főre jutó vásárlóerő 8.475 euró, ami csaknem 22 százalékkal marad el az országos átlagtól.
Az 5000 főnél nagyobb települések rangsora (Budapest nélkül)
- Nádudvar
- Üröm
- Paks
- Nagykovácsi
- Budaörs
- Diósd
- Solymár
- Szentendre
- Tata
- Nyergesújfalu
Az első helyezett Nádudvar vásárlóerő indexe 155,8, azaz 55,8%-kal magasabb az átlagos vásárlóerő, mint az országos átlag.