Egyedülálló csatornahidat építenek Pakson

A magdeburgi Kanalbrücke megoldásait tanulmányozták a magyar szakemberek Németországban.

Különleges építmény lesz a Paks II. hűtővizét elvezető szerkezet – írta a MagyarÉpítők.

Nem mindennapi építészeti megoldást alkalmaz majd a Paks II. Atomerőmű a hűtővíz Dunába való visszavezetésére.

A folyóba visszaengedett víz egy hídon keresztezi majd a hidegvíz-csatornát.

A cég vízgazdálkodási építményekkel foglalkozó szakemberei nemrég a hasonló funkciót ellátó, a németországi Magdeburg mellett található Kanalbrücke üzemeltetőjénél jártak egyeztetni a tervezési és üzemeltetési tapasztalatokról.

Európa leghosszabb csatornahídja

A magdeburgi Kanalbrücke a rajnai és a berlini hajózási útvonalak összekötésére létesült, 2003 októberében indult meg a hajóközlekedés a csatornahídon. A legnagyobb kihívást a híd mérete és a teherátadás jelentette. A szerkezet nagysága és jellege miatt számos esetben teljesen egyedi megoldásokat kellett találniuk a mérnököknek.

Pixabay

A hajóforgalom biztosítására létesült építmény, melynek kétoldali járdaszerkezete akár egy-egy teherautót is elbír, 43 méter széles és két szakaszból, egy nagyságrendileg 780 méter hosszú ártéri- és egy 220 méter hosszú mederrészből áll. A szerkezetek egészének mozgási tartománya körülbelül 1 méter, de a beépített dilatációknak köszönhetően mintegy 2 méter eltérést is képesek elviselni. A  németországi csatornahíd világos színt kapott, hogy csökkentsék a szerkezet hőterhelését.

Különleges hídszerkezet

A Paks II. Zrt. szakemberei a magdeburgi tervezési- és üzemelési tapasztalatokat felhasználva támogatják a Paks II. projekt során létesítendő hídszerkezet tervezését.

Magyar Építők – A Paks II. csatornahídja látványterven

Az atomerőmű telephelyén az üzemelő és az épülő blokkok ugyanazon a hidegvíz-csatornán fognak osztozni, efölött ível át majd az új hídszerkezet. A Paks II. Dunába visszaengedett hűtővizét fogja szállítani a különleges híd. Az építmény jól látszik a Paks II. látványtervein csakúgy, mint a melegvíz-csatorna mentén létesülő ún. csúcshűtőrendszer, amely a Duna hőterhelésének csökkentésére hivatott.

A rendszer alkalmazása révén Paks II. a két atomerőmű hat blokkjának egyidejű üzeme alatt is képes lesz teljesíteni a szigorú környezetvédelmi előírásokat.

Kapcsolódó
Új kerékpáros híd épül a Szigetközben
Magyarország és Szlovákia között teremt új kapcsolatot.