Megjelent a Magyar Közlönyben a Balaton vízparti területeinek területfelhasználási követelményeiről szóló kormányrendelet (BATÉK). Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) szerint az új, szigorúbb szabályozás a tó természeti szépségének és ökológiai egyensúlyának megőrzését, valamint a közhasználatú területek védelmét szolgálja. Ám a Balatoni KaPoCS – CSPK Egyesület szerint Csopakon egyes kiemelten fontos esetekben épp ellenkező a helyzet, írta az Építészfórum.
A csopaki hajóállomás 55 éve létesített mólószári kijárójának közhasználati besorolása kikerült a végleges tervből – ez a település egyik utolsó, a Balaton medrére szabad gyalogos kijárást és kilátást biztosító parti sétánya. Emellett a kapcsolódó Örkény István sétány menti parti telekrész zöld területi besorolása is megváltozott, mely nyomán a terület beépíthetővé válhat, a hajóállomás helyén új magáncélú vitorlás- és motoros kikötő létesülhet a BAHART volt mederterületén messze túlnyúló területen
– részletezték.
Az ÉKM közleménye szerint a rendelet célja, hogy megakadályozza a zöldterületek és strandok magánkézbe kerülését, visszaszorítsa a vízparti beépítéseket, valamint növelje a természetes partszakaszok és a parti sétányok hosszát.
Összességében a tervek szerint mintegy 70 százalékkal több közhasználatú terület áll majd rendelkezésre, beleértve az önkormányzati strandokat és a gyalogosforgalom elől el nem zárható sétányokat. Emellett 1.568 hektárnyi olyan területet is kijelöltek, amely beépítetlen parti területsávnak minősül, ahol a Balaton vonalától számított legalább 30 méteren belül nem építhető új épület. Új kikötő csak olyan helyen létesülhet, ahol ahhoz az Agrárminisztérium és a Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság is hozzájárul.
Az új Vízparti Terv a Csopaki Hajóállomás esetében nem váltotta be az ígéreteket
A Balatoni KaPoCS – CSPK Egyesület szerint a település számára a legfájdalmasabb veszteség, hogy a volt BAHART-mólón fennmaradó gyalogos kijárás közhasználati jelölését – amelynek visszaállítását a helyiek minden beadványukban kérték – végül nem építették be a végleges tervbe.
A volt BAHART-hajóállomás területén található, a mólószárra kivezető, mintegy 80 méter hosszú gyalogút, valamint a hozzá kapcsolódó 50 méteres partsáv 1969 óta Csopak egyetlen olyan, bármikor bejárható parti sétánya, amely nem nádas mentén halad, így teljes rálátást biztosít a Balaton medrére, a nem beépíthető zöldparki területről, valamint az Örkény István sétányról is
– vázolták fel.
Ez a terület mindig is közforgalmú hajóállomásként működött, amelyet a jelenlegi tulajdonos is ilyen státusszal vásárolt meg az árverésen, a gyalogos kijárás fenntartási kötelezettségével. A jelölés visszahelyezése így jogsérelmet nem okozott volna.
Az ügyben a CSPK Egyesület petíciót is indított
A petíciót több mint 600-an írtak alá, amiben a következőt kérelmezték:
Maradjon a csopaki volt BAHART mólószár közhasználat elől el nem zárható parti sétány az új Vízparti Tervben is!
Az összegyűlt aláírásokkal együtt levélben juttatták el a Minisztériumnak javaslatukat. A kezdeményezés elutasítása az egyesület szerint ellentétes a törvényalkotó minden fórumon hangoztatott szándékával.
A közelmúltban olyan a balatoni strandokat mutattunk be, amiket alig ismernek, valamint megosztottunk egy tüneményes műemlékfalut, ami a Balaton-felvidék féltve óvott kincse.

