Ausztrália egyik igazán különleges látványossága a Sydney melletti Homebush-öbölben található rozsdás hajóroncs, amelyet a természet szó szerint benőtt. Az SS Ayrfield egykor több kontinensen hajózott, háborús szállítmányokat vitt, majd évtizedekkel később egy mangroveerdő bölcsője lett – így született meg a világ egyik leghíresebb „lebegő erdeje”.
Túlélte a háborút, majd új életre kelt a hajó
A hajót 1911-ben Skóciában gyártották, egy évvel később már Ausztráliában, Sydney kikötőjében szolgált Corrimal néven, és az ország part menti kereskedelmében vett részt – olvasható a Wikipedián.
A II. világháború idején a Csendes-óceánon is bevetették, amerikai katonai szállítmányokat vitt, és ott volt a japánok által bombázott Darwin kikötőben is.
A háború után a hajó új szerepet kapott: 1951-ben átalakították szénszállító hajóvá, és új nevet kapott, ekkor lett SS Ayrfield. Évtizedekig szállította a szenet Newcastle és Sydney között, mígnem 1972-ben „nyugdíjba vonult”.
A hajót a Homebush-öbölbe vontatták, ahol a régi hajóbontó telepeken a leselejtezett hajókat szétszerelték. Ám az Ayrfieldet sosem bontották el: a fémhulladék ára hirtelen visszaesett, a bontó bezárt, a hajó pedig ott maradt – magára hagyva, lassan süllyedve.
A természet átvette a kapitányi szerepet
A rozsda és az idő tette a dolgát, de közben a természet meghódította a hajót: a közeli mangroveerdőből a szürke mangrove magjai a fedélzetre kerültek, gyökeret eresztettek, és elkezdtek növekedni. Évtizedek alatt sűrű, buja zöld lomb takarta be a hajót, amely ma már úgy fest, mintha egy mini dzsungel úszna a vízen.
A Lebegő erdő ma már védett terület. A hajó testében madarak – például ezüstsirályok, vízicsérek és cankók – fészkelnek, a vízben pedig a mangroveerdő fiatal hajtásai vernek gyökeret.



A hajós témák iránt érdeklődőknek ajánljuk a Neszmélyi Hajóskanzenről, a “Balatoni Titanic” elsüllyedéséről szóló cikkünket, de beszámoltunk arról is, hogyan lehet amatőrként, YouTube-videók alapján vitorlást építeni.

