Hosszú évek óta fut a Velencei-tó vizén a 36 éves Gárdony, ami hamarosan teljes körű modernizáláson esik át: a Velencei-tavi Fejlesztési Nonprofit Kft. a jelenlegi dízelmotort elektromosra cseréli, olvasható a projekt Facebook-oldalán.
A Velencei-tavi Fejlesztési Nonprofit Kft. 2000 óta működteti a Velencei-tavi turisztikai célú vízi személyszállítást.
A hajók több alkalommal kerültek már felújításra, minden alkalommal megtartva az eredeti – dízel – meghajtást. A Gárdony hajóban egy vízhűtéses motor működik, melyet nem a hajózás területére fejlesztettek ki, hanem alapvetően teherautókba építettek be.
A Velencei-tavi Fejlesztési Nonprofit Kft célja a fenntartható „zöld” hajózás megteremtése a Velencei-tónál. A Víz Világnapja alkalmából bemutatott új projekt során az 1985-ös építésű, több mint 20 éves dízelmotorral rendelkező Gárdony hajó (H-20051) teljes körű modernizálását valósítja meg, legfontosabb elemként a dízel üzemű fő meghajtás alakul át elektromossá.
A projekt a természetközeli turizmus céljait szolgálja, csökkenti az elavult dízelmotorok általi károsanyag kibocsátást (így a természeti erőforrások megőrzését, a környezeti terhelés csökkentését segíti elő). Alkalmassá teszi a tó elővilágának közelebbi megfigyelését – a Velencei-tó nyugati része természetvédelmi terület, ahova a Duna-Ipoly Nemzeti Parkkal együttműködésben jelenleg is vannak hajóutak. Az elektromos hajózás példája pozitívan hat a környezettudatos nevelésre is.
A támogatott projekt a Kisfaludy Turisztikai Fejlesztési Program keretében valósul meg.