Életmód

Helyi termékekből készül az ökomenza Szarvason

Az elszántság és a többszereplős együttműködés meghozta a sikert.

A szarvasi Benka Gyula Evangélikus Általános Iskolában a menzán az alapanyagok csaknem fele helyi termelőktől származik. A felhasznált zöldségek 50-60%-a biozöldség, az élelmiszer-hulladék mennyiségét pedig egyszerű ötletekkel csökkentik. Például azzal, hogy a gyerekek maguk szedhetnek az asztalnál az ételből: így csak annyit vesznek ki, amennyiről úgy gondolják, hogy meg is tudják enni – írja a Greenpeace.

Ahhoz, hogy Szarvason ilyen minőségű ellátást nyújtsanak az óvodákban és az iskolákban, erős elhatározás, és sok szereplő együttműködése kellett.

Az első lépésben az önkormányzat a gyerekek ellátására létrehozta a Gyermekélelmezési Nonprofit Kft.-t, ami a rendszer motorja. Következő lépésként a beszállítókat kellett felkutatniuk: a helyi termelők közül volt, aki maga jelentkezett, másokra úgy találtak rá, hogy kocsiba ülve bejárták a környéket és felkeresték a gazdálkodókat. De érkezik alapanyag az önkormányzat saját gazdaságából is.

Fotó: pixabay.com

Az óvodai és iskolai pedagógusoknak szintén óriási szerepük volt a rendszer felépítésében, hisz ők segítettek és segítik a gyerekekkel és a szülőkkel elfogadtatni és megszerettetni az ételeket.

Először az ebédlőt igyekeztünk otthonossá tenni például azzal, hogy viaszos vászon helyett textilterítőket használunk. A gyerekek hatfős csoportokban, úgynevezett asztalközösségekben étkeznek, és az asztal közepére tett leveses tálakból maguk szedhetnek annyit, amennyit szeretnének

– nyilatkozta Molnár Istvánné, a Benka Gyula Evangélikus Általános Iskola igazgatója.

  • Minden gyereket arra biztatnak, hogy ha valamit nem ismer, és láthatóan idegenkedik tőle, akkor először csak egy picit szedjen belőle, és kóstolja meg, hátha ízleni fog.
  • Beszélgetnek arról is, hogy a növények termesztése és az állatok felnevelése mennyi munkával jár. Ellátogatnak gazdaságokba, megnézik, hogy a haszonnövények hogyan néznek ki valójában, és milyen részeit fogyasztjuk. Olyan témanap is van az iskolában, amikor a gyerekek együtt készítenek el egy egészséges ételt, mondjuk egy mozzarellás salátát.
  • Az iskolában időnként lehetőséget adnak arra, hogy a szülők kipróbálhassák a menzát, és valódi képet kapjanak arról, milyen ételeket eszik gyermekük az iskolában.

A szarvasi példa bizonyítja, hogy nem lehetetlen olyan ellátást biztosítani, amelyben jelentős mennyiségű helyi és öko alapanyagot használnak. A Greenpeace-nél pedig szorgalmazzák, hogy minél többen lépjenek erre az útra, és legyen minél nagyobb arányban helyi termelőktől, ökogazdálkodásból származó alapanyag a közétkeztetésben.

Segíts te is abban, hogy minden gyerek a lehető legjobb élelmiszert kaphassa az óvodai és iskolai menzákon!

Címlapfotó: pixabay.com

8 hasznos ismeret, amit tanítani kellene az iskolában
Mert a valódi tudás hasznosítható az életben minden nap.
Olvasói sztorik