Életmód

Rendkívüli tulajdonságokkal bír a gyümölcsök Hamupipőkéje, a szilva

Valljuk meg, szeretjük a szilvát, de az áfonyát valahogy nagyobb elismerés övezi. Mi azt mondjuk, fedezzük fel újra a szilvát!

A szilva manapság, mintha a gyümölcsök Hamupipőkéje lenne. Talán azért, mert úton-útfélen található? Vagy azért, mert méltánytalanul olcsó? Az áfonyához képest mindenképp.

Nézzük meg mit is tud ez a háttérbe szorult csonthéjas?

Az AgriLife Research élelmiszer tudósa összehasonlította az áfonya beltartalmát csonthéjas gyümölcsökkel.

Kiderült, hogy a mintegy 100 féle szilváéval nektarinnal és őszibarackkal  a betegségekkel összefüggő fitonutritiensek és antioxidánsok mennyisége ezekben a gyümölcsökben eléri vagy meg is haladja az áfonyában található mennyiséget.

Ennyi mindent tud a a méltánytalanul elhanyagolt szilva

  • Dokumentáltan rendkívül magas az antioxidáns tartalma, és sokféle ásványi anyagot (pl. vasat, kalciumot, káliumot, magnéziumot, foszfort és szelént) és vitamint (A-, B- és C-vitamint), rostot is tartalmaz. Mindezeknek köszönhetően kiváló immunerősítő.
  • Védi és óvja a sejteket, vagyis kiváló ellenszere a daganatos megbetegedéseknek. A székelyek például szilvalekvárral vagy éppen aszalvánnyal gyógyították a rákot.
  • A szilva oldható rostjai lassítják a sebességet amellyel az élelmiszer elhagyja a gyomrot, így késleltetik a glükóz felszívódását,és segítenek normalizálni a vércukor szintet. Ezzel hasznos szerepet játszanak a 2-es típusú cukorbetegség megelőzésében és kezelésében.
  • Rostjai csökkentik a koleszterinszintet.
  • B-vitamin tartalmának köszönhetően az idegrendszerre és az agyműködésre is jótékonyan hat. Kifejezetten nyugtató hatású.
  • Visszafordítja a menopauza miatt kialakult csontritkulást.
  • Enyhe hashajtó.
  • Elősegíti a vér sav-bázis egyensúlyának megtartását, a szívritmus normalizálását, a szív- és érrendszeri betegségek hatásos ellenszere.
  • Fogyókúra során megköti a fölösleges zsírt. Napi 20 dkg szilva elfogyasztása jó kiegészítője egy fogyókúrás menünek.
Fotó: pixabay.com

 

Szabó Gyuri bácsi (a bükki füvesember) sokszor szót ejt előadásaiban arról, hogy minél több aszalt szilvát fogyasszunk.

Hogyan aszaljunk szilvát?

Kezdjük azzal, hogy a leggazdaságosabb módon aszalható gyümölcs a szilva, a legalkalmasabb fajta aszalásra a besztercei.  Minél érettebb állapotban, lehetőleg túléretten érdemes elkezdeni szárítani a gyümölcsöket. Az érett szilvából készült aszalvány jobb minőségű és gyorsabban is aszalódik, mint a kevésbé érett gyümölcsből készült.
Figyeljünk arra, hogy ne szárítsuk csontkeményre. Úgy tudjuk ellenőrizni, hogy kész van-e már az aszalvány, hogy néhány szemet a tenyerünkbe veszünk, és erősen összeszorítjuk. Ha a szilva héja többé már nem reped fel, leve pedig nem csurog ki, dacára annak, hogy még elég puha, alakját változtatja, és a mag is mozog benne (tehát húsos), akkor vagyunk kész vele. Ezután rögtön ki kell venni az aszalóból, mert ha bent hagyjuk, nemcsak megkeményedik, de kihűlés során még penészhez hasonló szürkés bevonatot is kap. Miután kivettük a gyümölcsöt az aszalóból, vagyis néhány órát a levegőn kell hagyni, hogy némileg megszívja magát vízzel.
1 kg nyers szilvából kb. 30 dkg aszalványt nyerhetünk.

Így fogyaszd a szilvát

Nyersen: augusztus és szeptember magasságában legjobb, ha nyersen fogyasztod a szilvát, hiszen ebben a formában tartalmazza a legtöbb vitamint, ásványi anyagot.

Lekvárként: a téli hónapokban lekváros kenyér, barátfüle vagy gombóc formájában fogyaszthatod a szilvát. A gyümölcs így is megőrzi a benne lévő emésztésserkentő hatású szorbitolt, valamint rosttartalmát.

Aszalt szilvaként: az aszalt szilvában ugyanazt az értéket megtaláljuk, de sűrítve. Különösen ott van nagy szükség rá, ahol nem fogyasztanak elegendő zöldséget és gyümölcsöt, hogy folyamatosan tisztítsák a vért.  Az aszalt szilvát megfőzzük vagy éjszakára leáztatjuk, és a levét megisszuk. A leáztatott szilvalé az egyik leggazdagabb forrása a vasnak, kalciumnak, magnéziumnak és foszfornak. Fogyassz belőle minél többet az idénygyümölcsöket nélkülöző  hónapokban!

Szilvasajt
Sűrű szilvalekvárt főzünk (addig kell főzni, míg a kanál megáll benne). Ekkor tegyünk bele citrom- és narancshéjat, fahéjat, szegfűszeget, egész mandulát (héja nélkül) vagy ahelyett negyed gerezd diót. Ha teljesen kihűlt, nedvesített nyújtódeszkán szaggassuk tetszés szerinti darabokra, és meleg helyen, nappal meleg levegőn, kint a szabadban szárítsuk meg. Finom csemege.

Szilvasajt másképpen
A leforrázott, meghámozott, magjától megtisztított szilvát addig pároljuk saját levében, míg olyan puha lesz, hogy áttudjuk passzírozni. Ezután a szilvát súlyával azonos mennyiségű cukorral addig főzzük állandóan keverve, míg a kanálról leválik. Vízzel kiöblített kis tálkákba vagy birssajtformákba öntjük. Ha kihűlt, kifordítjuk a formákból, tepsibe helyezett fehér papírra rakjuk őket. Langyos sütőben megszárítjuk, és pergamen- vagy zsírpapírba csomagolva, hűvös, száraz helyen tartjuk. Még finomabb, ha a felfőzés végén negyed diókat vagy hámozott mandulát szórunk közéje. ( A receptért köszönet Kurish Szabó Szilviának.)

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.