Életmód

Élet a spanyol városban, ahol betiltották az autókat

A Spanyolországban található Pontevedrában az embereknek már nincs rá szükségük, hogy kiabáljanak. Az utcákon gyakorlatilag nem közlekednek se autók, se buszok. A motorok zúgását a madárcsicsergés, a kávéskanalak zörgése és az emberi hangok váltották fel, a tanároknak pedig nem kell többé aggódniuk, hogy tanítványaiknak bármi baja esik az utakon a sűrű forgalomban, írja riportjában a The Guardian.

A polgármester szerint mielőtt megválasztották, naponta 14 ezer autó járt-kelt az utakon. Ez több, mint amennyien a városban összesen élnek.

Miguel Anxo Fernández Lores 1999-ben lett a galíciai város első számú embere. A filozófiája egyszerű: az, hogy autód van, még nem jogosít fel rá, hogy elfoglald a közösségi teret.

Hogyan lehetséges az, hogy az idősek és a gyerekek nem tudják használni az utcákat az autók miatt. Miért foglalhatja el valaki a magántulajdonával a közterületeket?

– tette fel a költői kérdést a lap megkeresésére César Mosquera, a település infrastrukturális vezetője.

Wikimedia Commons

Miután Lores megnyerte a választást, egy hónapon belül sétálóövezetté varázsolta az óvárost 300 ezer négyzetméteren.

A történelmi központ halott volt. Drogosokkal és autókkal volt tele, marginális zónává változott. A város hanyatlott, egyre szennyezettebb lett és túl sok volt a közlekedési baleset. Aki csak tehette, elköltözött innen. Először a közlekedési feltételek megreformálásán gondolkoztunk, de nem sikerült egy megvalósítható tervet kitalálnunk. Ehelyett úgy döntöttünk, hogy visszaadjuk a közterületeket a lakosságnak, és megszabadulunk az autóktól

– magyarázta a polgármester.

A járművek ezután már nem haladhattak át a városon, a belvárosban minden felszíni parkolót megszüntettek, a föld alatti parkolókat pedig peremterületeken nyitották újra. Megszüntették a közlekedési lámpákat, az autómentes övezetet pedig kiterjesztették az óvárostól a 18. századi negyedre is. Emellett 30 km/h-s sebességkorlátozást vezettek be mindenhova.

Wikimedia Commons

Az eredmények magukért beszélnek. Ugyanazon az utcán, ahol 1996 és 2006 között 30 ember veszítette életét, a következő 10 évben mindössze hárman haltak meg, 2009 óta pedig senki. A szén-dioxid-kibocsátás 70 százalékkal csökkent, és miközben a régió válságban van, Pontevedra 12 ezer új lakossal gazdagodott.

Természetesen sok ember felháborodott, amiért nem autózhat arra, amerre akar. De Lores szerint miközben a lakosok úgy látják, ez a joguk, a valóságban privilégiumot akarnak maguknak.

Ha valaki össze szeretne házasodni az autómentes övezetben, akkor a férj és a feleség betérhet kocsival, de a többiek sétálnak. Ugyanez a helyzet a temetésekkel.

Rogelio Carballo Soler, egy helyi építész arról beszélt, a városnak tökéletes a mérete a gyalogos zónákhoz. Az egész települést 25 perc alatt be lehet sétálni. Mint fogalmazott, sok mindent lehet kritizálni, de nincs semmilyen oka, amiért vissza kellene utasítani a modellt.

Rózsafák húzódnak a világ legszebb utcájának oldalain
2005-ben veszélybe került a rózsafaalagút.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik