Életmód

Helyi termékekből készül az ökomenza Szarvason

Az elszántság és a többszereplős együttműködés meghozta a sikert.

A szarvasi Benka Gyula Evangélikus Általános Iskolában a menzán az alapanyagok csaknem fele helyi termelőktől származik. A felhasznált zöldségek 50-60%-a biozöldség, az élelmiszer-hulladék mennyiségét pedig egyszerű ötletekkel csökkentik. Például azzal, hogy a gyerekek maguk szedhetnek az asztalnál az ételből: így csak annyit vesznek ki, amennyiről úgy gondolják, hogy meg is tudják enni – írja a Greenpeace.

Ahhoz, hogy Szarvason ilyen minőségű ellátást nyújtsanak az óvodákban és az iskolákban, erős elhatározás, és sok szereplő együttműködése kellett.

Az első lépésben az önkormányzat a gyerekek ellátására létrehozta a Gyermekélelmezési Nonprofit Kft.-t, ami a rendszer motorja. Következő lépésként a beszállítókat kellett felkutatniuk: a helyi termelők közül volt, aki maga jelentkezett, másokra úgy találtak rá, hogy kocsiba ülve bejárták a környéket és felkeresték a gazdálkodókat. De érkezik alapanyag az önkormányzat saját gazdaságából is.

Fotó: pixabay.com

Az óvodai és iskolai pedagógusoknak szintén óriási szerepük volt a rendszer felépítésében, hisz ők segítettek és segítik a gyerekekkel és a szülőkkel elfogadtatni és megszerettetni az ételeket.

Először az ebédlőt igyekeztünk otthonossá tenni például azzal, hogy viaszos vászon helyett textilterítőket használunk. A gyerekek hatfős csoportokban, úgynevezett asztalközösségekben étkeznek, és az asztal közepére tett leveses tálakból maguk szedhetnek annyit, amennyit szeretnének

– nyilatkozta Molnár Istvánné, a Benka Gyula Evangélikus Általános Iskola igazgatója.

  • Minden gyereket arra biztatnak, hogy ha valamit nem ismer, és láthatóan idegenkedik tőle, akkor először csak egy picit szedjen belőle, és kóstolja meg, hátha ízleni fog.
  • Beszélgetnek arról is, hogy a növények termesztése és az állatok felnevelése mennyi munkával jár. Ellátogatnak gazdaságokba, megnézik, hogy a haszonnövények hogyan néznek ki valójában, és milyen részeit fogyasztjuk. Olyan témanap is van az iskolában, amikor a gyerekek együtt készítenek el egy egészséges ételt, mondjuk egy mozzarellás salátát.
  • Az iskolában időnként lehetőséget adnak arra, hogy a szülők kipróbálhassák a menzát, és valódi képet kapjanak arról, milyen ételeket eszik gyermekük az iskolában.

A szarvasi példa bizonyítja, hogy nem lehetetlen olyan ellátást biztosítani, amelyben jelentős mennyiségű helyi és öko alapanyagot használnak. A Greenpeace-nél pedig szorgalmazzák, hogy minél többen lépjenek erre az útra, és legyen minél nagyobb arányban helyi termelőktől, ökogazdálkodásból származó alapanyag a közétkeztetésben.

Segíts te is abban, hogy minden gyerek a lehető legjobb élelmiszert kaphassa az óvodai és iskolai menzákon!

Címlapfotó: pixabay.com

8 hasznos ismeret, amit tanítani kellene az iskolában
Mert a valódi tudás hasznosítható az életben minden nap.
Nagyjából 90 kilogrammos, ellipszis alakú, tud döntéseket hozni és alkalmas nyersanyagok, fémek kutatására, és földalatti bányák feltérképezésére is, mindezt víz alatti környezetben.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a Sokszínű vidék Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.