Nem szentségtörés, sőt, a környezetvédelem iránti elhivatottság egyik legfontosabb jelzője lehet, ha egy bor visszaváltható palackban kerül a pincékbe és a boltokba. A tét pedig nem kicsi, nemcsak a termelés környezettudatosabb, de a kor borfogyasztója számára is egyre trendibb, ami szőlőfajtától függetlenül zöldebb.
A borágazatban legtöbbször egyszerhasználatos üvegpalackokkal találkozunk csomagolásként. Ezeknek, a többi – karton, PET vagy alu – csomagolással összevetve sokkal nagyobb a környezetet terhelő hatása. Az üveggyártás és maga az üvegből újra üveget előállót folyamat is kimagaslóan energiaigényes. Ezért mindent meg kell tennünk, hogy megelőzzük az üveg hulladékká válását
– hívta fel a figyelmet erre a témában mértékadó Humusz Szövetség.
Nem elenyésző érv az sem, hogy a megkímélt, óvatosan kezelt üveg minden különösebb munka nélkül teljesen újrahasznosítható, ha pedig lejár a maga ideje, teljesen újrafeldolgozható. A Humusz Szövetség éppen ezért népszerűsíti a visszapalackokat, a fontosságát hangsúlyozva az illetékes minisztériumnak és a nagy bevásárlóláncoknak is.
Egy üvegpalack optimális esetben akár negyvenszer is újratölthető, ám ha már ötször újratöltjük, akkor már a harmadára csökkentettük a környezeti hatást ahhoz képest, mint ha egy egyszer használható üveget vásároltunk volna. A visszaváltás olyan profán előnyeiről ne is beszéljünk, mint a közterületek tisztasága, üvegszilánkok a szórakozóhelyek környékén, egyszerűbb és olcsóbb hulladékkezelés, de akár a vásárlói hűségre is rá lehetne erősíteni
– idézi a Humusz a friss nemzetközi kutatásokat.
Hazánkban támogatnák, mégsem merik…
Tény, hogy kontinensünk nagy részében nem használják újra a borospalackokat, ám Európában egyre több környezettudatos vállalkozó tér át újratölthető palackokra. Sajnos Magyarországon fordított a folyamat: egyre inkább tűnnek el a boltok polcairól a betétdíjas üvegek.
Hazánkban évente több mint 100 ezer tonna üvegcsomagolás bocsájtanak ki, amitől alig több mint 30 ezer a visszagyűjtés. Annak ellenére, hogy az Uniós cél jelenleg 60 százalék, és a hazai hulladékgazdálkodási ágazat 60 ezer tonna visszaváltásához járulna hozzá anyagilag.
Történik mindez annak ellenére, hogy évtizedeken keresztül elérhetők voltak itthon a lakosok számára visszaváltható palackokban forgalmazott üdítők és alkoholos italok. Mára már elenyésző azon vállalatok száma, akik részt vesznek a közösségi alapon működő betétdíjas rendszerben. Egyedül egy komoly országos pincészet alakított ki saját metódust erre, nekik már a boraik 90 százaléka betétdíjas.
A szövetség már az illetékes hatóságokkal, a fontosabb eladóhelyekkel kapcsolatba lépett az ügy érdekében. Most a borászatok, pincészetek megkeresése kerül előtérbe, akiknek fontos belátni, hogy a környezettudatosság egyre inkább előtérbe fog kerülni a jövőben, akár a magyar, akár a külföldi vásárlók, turisták borválasztásában.