Nincs madárdal, nincs víz a patakban, nincs szárnysuhogás: miért hallgatott el a természet?

Ahogy a természeti világ hangja 30 év alatt kezdett eltűnni, egy ember hallgatta és rögzítette mindezt.

Bernie Krause több mint öt évtizeden át kalandozott bolygónk legtávolabbi szegleteiben, hogy megörökítse a természet hangjainak szimfóniáját. A hangökológia világának úttörőjeként döntő szerepet játszott abban, hogy felhívja a figyelmet ezen értékes hangzási környezetek megőrzésének sürgősségére.

Hiszem, hogy a hangzásvilág, különösen a természetes vagy vadon élő hangsorok olyan titkokat rejtenek, amelyek segíthetnek megfejteni az élet számos rejtélyét.

A történet 30 évvel ezelőtt kezdődött, amikor Bernie Krause elkészítette első hangfelvételét a kaliforniai Sugarloaf Ridge állami parkban, 20 percnyire a házától, egy öreg nagylevelű juhar közelében -olvasható a TheGuardien oldalán.

Mikrofonjai rögzítették a patak hangjait, az aljnövényzet élőlényeit, legyen az poszáta vagy egy elsurranó kisállat.  Elkezdte az ökoszisztéma hangjait rögzíteni, mert gyönyörűnek és pihentetőnek találta. Krause-nak ADHD-ja van (figyelemhiányos/hiperaktivitási zavar), és úgy találta, hogy semmilyen gyógyszer nem működik:

Az egyetlen dolog, ami enyhítette a szorongásom, az a természet volt, és annak utánozhatatlan hangjai

– mondja.

A természet hangjai segítettek az ADHD tünetein, és Krause elkezdte rögzíteni ezeket a hangokat.  A következő három évtizedben minden áprilisban visszatért a nagylevelű juhar helyére, letette a magnóját, és várta, hogy mit hall.

Tavaly áprilisban azonban Krause lejátszotta a felvételét, és valami döbbenetes dologgal találkozott: a teljes csenddel. 

A hangrögzítő a megszokott módon, azonos időben rögzített, de nem volt madárcsicsergés, nem zúdult a víz a kövekre, nem suhogtak a szárnyak.

Egy órányi anyagom van semmivel, a tavasz csúcspontján. Ami itt történik, csak egy kis jelzése annak, ami szinte mindenhol, még nagyobb léptékben történik.

A természet hangjainak gazdag szövevénye folyamatosan halványul

Az állatok rengeteg hangot adnak ki: társakat keresnek, területeket védenek, utódokat azonosítanak vagy egyszerűen csak mozognak. De hagyományosan az ökológusok a környezet egészségét úgy mérik, hogy inkább az élőhelyeket nézték, nem pedig hallgattak rájuk. Krause kidolgozta azt az elképzelést, hogy az egészséges ökoszisztémák hangja nemcsak az egyes állatok hívásait tartalmazza, hanem a hangok sűrű, strukturált szövevényét is, amelyet „biofóniának” nevezett.

Egy előadásán így nyilatkozott:

Volt idő, amikor a természet hangjait jelentéktelen dolognak tartottam, aminek nincs jelentősége. Tévedtem. Ha figyelmesen hallgatjuk, akkor nagy segítséget jelenthet az élőhelyünk egészségi állapotának megfigyelésében.

Amikor 2009-ben végighallgatta archívumát, rájött, hogy egy lehangoló történet van kialakulóban:

Ez egy észrevehető veszteség a természetes hangok sűrűségében és változatosságában.

Ugyanakkor elkezdte megfigyelni a Sugarloaf Ridge parkban történt furcsa dolgokat is. Egyes fafajok levelei két héttel korábban bontakoztak ki, mint a történelmi feljegyzések dokumentálják. A virágzás változása azt jelentette, hogy a vándormadarak nem voltak szinkronban az útvonaluk mentén lévő táplálékforrásokkal. A téli esőzések megváltoztak. 2012-ben aztán rendkívüli szárazság kezdődött. Kaliforniában keveset esett az eső és rekord meleg volt, ami a kiszáradt földeket és csendet eredményezett.

A természettudományok hajlamosak abból próbálják megérteni a világot, amit látunk, holott teljesebb megértéshez jutunk azáltal, amit hallunk.

2014-re Észak-Kaliforniában az elmúlt 1200 év legsúlyosabb szárazsága volt, és Krause felvételén elnémult a madárdal. 2015-ben beállt a csend. A felvételen nincs patak vagy szél. 2016-ban a csendet csak egy lila pinty hívása töri meg.

Nagy csend uralkodik a természeten, de az elhagyatottság érzése túlmutat a puszta csenden.

Aztán 2017-ben Észak-Kalifornia modernkori történelmének legpusztítóbb futótűze volt, ami Krausék családját sem kímélte. Mindenük odaveszett, de a mentett, másolt hangarchívuma viszont megmenekült, és a nagylevelű juhar is életben maradt. 2020 szeptemberében azonban kiütött a Glass-tűz, és a fa nem élte túl.

Ennek a hatalmas fának még néhány száz évig élnie kellett volna, ez egy nagy vesztesé, gyanítom, hogy a madaraknak még mindig hiányzik ez a fa.

Tudni kell, hogy sok erdei ökoszisztéma újul meg a tűz hatására, de a történelemben ezek kisebb tüzek voltak. Jellemzően nem égették el a fa lombkoronáját, így a rovarok és más állatok menedéket találhattak anélkül, hogy megperzselődtek volna. Az elmúlt évek nagyobb tüzei sokkal melegebbek, és veszélyeztetik a veszélyeztetett fajokat is.

2019-ben Krause azzal érvelt, hogy a klímaválság „megváltoztathatja a Föld természetes akusztikai szövetét”. Hasonlatot vont a természeti világ és a koncertterem között: ha a koncertterem melege és nedvessége megváltozna, akkor az előadók teljesítménye is megváltozna.

Ugyanez történik a Föld zenekarával is. Az új légköri viszonyok elhangolják a természetes hangokat. Csak a jelentősebb mérséklő intézkedések segítenek megőrizni a Föld ütemét.

– írta.

Az alábbi felvételen jól hallható, hogyan lesz a természetben egyre nagyobb a csend

A patakokhoz kapcsolódó biológiai sokféleség is elveszett, hiszen eltűnnek a patakok. Nincs csobogás, sok élőlény nem éri el a megszokott ivóhelyét. A vízi utak  mentőövként szolgálnak a vadon élő állatok számára, a szárazság miatt viszont megszűnik a tájakba ékelődött vízivóhely.

És nem csak a szárazság az egyetlen nyomás. A természetes élőhelyek mezőgazdasági területté és városi területté alakulnak, és egyre gyakoribbak az invazív fajok. A Krause 1993-ban befogott énekesmadarak közül néhány, például a narancskoronás poszáta mára széles körben hanyatlóban van.

Ennek ellenére nagyon várja a tavaszt és a következő felvételét a Sugarloaf Ridge-ben. Bízik abban, hogy idén a fellendülés jelei mutatkozhatnak.

A történetek, amelyeket ezeknek a lényeknek a hangján keresztül közvetítenek, mindent elmondanak nekünk, amit tudnunk kell, ami érdemes.  Ha végre megtanulnánk hallgatni.

– zárja gondolatait Kraus.

Gazdag életút

Bernie Krause 1938-ban született Detroitban, hegedűt és klasszikus zeneszerzést tanult. 1963-ban csatlakozott a Weavershez gitárosként. Az elektronikus zene specialistájaként többek között a Byrds-szel, a Doors-szal, Stevie Wonderrel és George Harrisonnal dolgozott, részt vett olyan mozi klasszikusok filmzenéiben, mint az Apocalypse Now, a Rosemary’s Baby, a Love Story és a Doctor Doolittle, és saját albumokat. 1975-ben visszatért az egyetemre, és doktori címet szerzett bioakusztikáról szóló disszertációjával. Világkörüli utazásai során 15 000 fajt és 4 000 órányi “hangképet” rögzített különféle élőhelyekről, amelyeknek fele ma már nem létezik. Jelenleg Kaliforniában él a feleségével.

Kapcsolódó
Miről árulkodik egy talpalatnyi föld?
A nem fenntartható földhasználat és mezőgazdasági gyakorlatok következtében a termőtalajainkat riasztó ütemben veszítjük el.