Senki számára sem újdonság, hogy energiakrízis küszöbén állunk, ami értelemszerűen kihat az ingatlanpiacra is. De vajon milyen ingatlanok őrizhetik meg az értéküket, és mit tehetünk, hogy az ingatlanunk eladhatóvá váljon?
A válság mindenképpen jelentős változást hoz a piacon. A vevők egyik elsődleges szempontja – az elhelyezkedés, vételár és méret mellett – az ingatlan energiahatékonysága és rezsiköltsége lesz
– mondja Jenőfi Réka lakberendező, home staging szakértő a Renna Home-tól.
Hozzáteszi: nagy bajba kerülnek azok a tulajdonosok, akik korszerűtlen ingatlanokban élnek, a házuk, lakásuk gyakorlatilag eladhatatlanná válhat. Amelyik ingatlanban probléma van a szigeteléssel, nyílászárókkal, korszerűtlen a fűtés, vagy nehezen kifűthető terek vannak, az nem lesz eladható. Esetleg annyira nyomott áron fog elkelni, hogy a vevőnek még a jelenlegi alapanyagárak -és hiány mellett is megérje a felújítás.
A benzinár emelkedése miatt az agglomerációban élők ingázása is kérdésessé válik, pláne, ha nagyméretű, nem energiahatékony házat tartanak fent. Ezek eladása is nehézkessé válik, biztosan árcsökkenésre számíthatnak. Felértékelődnek azonban a jó állapotú vagy új építésű, korszerű, illetve a kisebb lakások.
Az infláció és az üzemanyagár emelkedése miatt először várhatóan a nyaralóktól, nagyobb házaktól akarnak majd szabadulni az eladók. Így a vevők is előnyösebb pozícióba kerülnek, hiszen a tulajdonosok kénytelenek lesznek megalkudni az alacsonyabb árral.
A vevőket sújtja ugyanakkor, hogy a hitelkamatok az egekben vannak. Már most nagyon megcsappant a hitelfelvételek száma. A készpénzes vevők, befektetők lesznek előnyben, bár valószínűleg ők is kivárnak – vélekedik Vitális-Pintér Veronika közgazdász, home staging szakértő a Renna Home-tól.
De hogyan lehet mégis eladhatóbbá tenni a most kevésbé keresett ingatlanokat?
A home staging, vagyis az ingatlanok eladás előtti felkészítése mindig megtérül, de most egyértelműen létkérdés lesz. Enélkül nem fognak labdába rúgni az eladók. Ha valaki nem szeretné elkótyavetyélni a vagyonát, akkor meg kell értenie, hogy be kell fektetni némi pénzt, időt és energiát. Az ingatlan nem pusztán eladhatóvá válik, milliókkal többért kelhet el, mintha nem készülnénk tudatosan az eladásra, kiadásra
– mondja Jenőfi Réka.
A home staging az alapvetően jó állapotú ingatlanok gyors és jó áron történő értékesítését hivatott segíteni. Ezeknél az ingatlanoknál akár egy-két hét alatt, bútorbérléssel, dekorálással, költséghatékonyan lehet milliókat nyerni. Az amúgy kelendő lakásoknál is érdemes erre gondolni, hiszen sok eladó lakás lesz, amelyek közt a vevő válogathat. Akinek pedig korszerűtlen lakása van, annak a home staging előtt felújításra is szüksége lesz. De vajon hogyan tudunk akár saját magunk nekilátni?
Van, amit a tulajdonos maga is megtehet a szakértők szerint. Ilyen például a személytelenítés, a szelektálás, takarítás, rendrakás, amihez a Renna Home oldalán is találunk tippeket, tanácsokat. A tiszta, rendezett, nem “bútorraktár” otthon mindig bizalomgerjesztőbb a vevő számára. Fontos, hogy néhány dekorációval feldobjuk a hangulatot, majd készüljenek jó fotók és hirdetési szöveg is. Ám ez természetesen csak akkor igaz, ha nincs szükség komolyabb beavatkozásra a lakásban.
Ha elakadunk, megéri segítséget kérni, a home staging szakember ugyanis ismeri a piacot. Tudja, hogy a vevők mit keresnek és mibe köthetnek bele, mire fontos költeni, és mi az, amire nem szabad. Hiszen a lényeg, hogy csak arra adjunk ki pénzt, ami többszörösen megtérül. Ehhez szaktudás és tapasztalat szükséges
– zárja Vitális-Pintér Veronika.