A vasútállomásoknak megvan a maga sajátos, semmihez sem fogható hangulatuk. Rohanó emberek, nyüzsgés, zaj, a hangosbemondó, a jellegzetes hangjelzés, az érkező és induló vonatok… Bár mindig nagy a rohanás, mégis létezik egy érzés, ami csakis a vasúton éri utol az embert.
Persze akadnak elhanyagolt, öreg, koszos vasútállomások, vannak olyanok, amikben alig lézengenek, mert a vonat helyét átvették az autók, ám találhatókk olyan lélegzetelállító, impozáns vasútállomások is, amelyekre már csak azért is érdemes korábban érkezni, hogy az ember körbefordulva megcsodálhassa őket – mielőtt tovarobogna vele a vonat egy újabb cél felé.
Íme néhány mesés vasútállomás a nagyvilágból
Szent Pancras állomás, London, Anglia
A pályaudvar 1868-ban nyílt meg, akkor a világ legnagyobb fesztávolságú csarnoka volt. A 2000-es években teljesen felújították, ekkor kerültek át ide a London Waterloo pályaudvarról a Párizs és Brüsszel felől a Csatorna-alagúton át érkező nemzetközi vonatok. A BBC 2013-ban beválasztotta a világ tíz legszebb vasútállomása közé.
Antwerpen-Centraal vasútállomás, Antwerpen, Belgium
Az Antwerpen-Centraal pályaudvar Antwerpen központi pályaudvara. 1905. augusztus 11-én nyílt meg. Munkanapokon több, mint 31 ezer utas fordul meg az állomáson.
Madrid Atocha vasútállomás, Madrid, Spanyolország
A Madrid Atocha egy vasúti fejpályaudvar. Az állomás 1851. február 9-én nyílt meg. Egy nagy tűzvészben az eredeti épület megsemmisült, 1892-ben épült újjá. 2004. március 11-én bomba robbant az állomáson, megölve 191 és megsebesítve 1800 embert. Emlékükre épült a közelben található Emlékezés erdeje. Az állomáson naponta mintegy 16 millió utas fordul meg.
Hua Hin vasútállomás, királyi váró, Hua Hin, Thaiföld
A thaiföldi Hua Hin állomás olyan, mintha visszalépnénk az időben. Mivel Hua Hin a király üdülőhelye,volt idő, amikor még vonattal utazott a király Bangkokból. Neki pedig külön váró jár, az állomáson külön épület szolgálta ezt a célt.
Estação de São Bento, Porto, Portugália
Az első vonat 1896-ban futott be a São Bento állomásra. Dísze egy hatalmas, kézzel festett falfestmény, amely 14 évig készült. Forgalmas pályaudvar, innen indul mindenki, aki Lisszabonba szeretne utazni.
Grand Central Terminal, New York City, New York
A világ legnagyobb vasútállomásán a világ legnagyobb Tiffany órája üdvözli az utazókat. Munkanapokon hatalmas a tömeg, ami nem meglepő. A Grand Central Terminal a világ tíz leglátogatottabb turisztikai látványossága közé tartozik, 2013-ban 21,9 millióan látogatták, nem számítva az utasokat. A világon itt van a legtöbb peron, összesen 44.
Gare de Lyon, Párizs, Franciaország
A Paris Gare de Lyon egy vasúti fejpályaudvar. Az állomás szerepelt Agatha Christie A titokzatos kék vonat című regényében, a Mr. Bean nyaral és Az utazó című filmekben is. 1849. augusztus 12-én nyílt meg, Marius Toudoire tervei alapján.
Cshatrapati Sívádzsi pályaudvar, Mumbai, India
India legforgalmasabb vasúti fejpályaudvara, az ország 16 vasúti zónájából ez bonyolítja a legnagyobb forgalmat. 1878-1888 között épült, egyik kiemelkedő példája a 19. század végi brit vasúti építészetnek. 2004 óta világörökségi helyszín.
Kanazawa Station, Kanazawa, Japán
Az eredetileg 1898-ban megnyitott állomás nemzetközileg akkor vált ismertté, amikor 2005-ben bemutatták az állomás modern bejáratát. Az alumínium és üveg kupola menedéket biztosít az időjárástól, miközben a fényt beengedi a belső boltokba és éttermekbe.
Helsinki központi pályaudvar, Helsinki, Finnország
Az eredetileg 1862-ben épült állomás kicsinek bizonyult, így 1904-ben új pályázatot írtak ki, melynek alapján felépült egy romantikus stílusú épület. Sokan modernebb, praktikusabb megjelenést szerettek volna. A nyertes építész, Eliel Saarinen örömmel vállalta a feladatot, így a finn gránitból épült állomás 1919-ben nyílt meg, és Saarinen szecessziós stílusának szimbóluma. Négy hatalmas szobor gömblámpákat tart a bejáratnál és felügyeli naponta több ezer ingázó érkezését és indulását.
Kiemelt kép: Wikimedia Commons