Mozaik

Ősi hidak, melyeken nem fogott az idő vasfoga

Az emberek ősidők óta építenek utakat, hidakat. Bár ezeknek a többsége teljesen megsemmisült, néhánynak sikerült kiállnia az idő próbáját.

Az emberek ősidők óta építenek utakat, hidakat. A történelem első építészei a környezetükben lévő anyagokat használták fel, hogy segítsék közösségeiket eljutni A pontról B pontba. Bár ezeknek az utaknak és hidaknak a többsége már teljesen megsemmisült, néhánynak nem csak sikerült kiállnia az idő próbáját, hanem sok ezer ember továbbra is aktívan használja őket.

Íme néhány ősi híd, amik még ma is használatosak.

Caravan Bridge – Törökország

A Karaván-híd a törökországi Izmirben a Meles folyón átívelő egyszerű híd, ami Kr.e. 850-ben készült el, és azóta is folyamatos használatban van. Ez a kis híd közel 3000 éves, a világ egyik legrégebben álló hídja. Valójában Guinness-világrekorder, mint  az egyik legrégebbi ember által készített szerkezet, amit ma is használnak.

Arkadiko Bridge – Görögország

Wikimedia.org

Bár az Arkadiko-híd létrehozásának pontos időpontja nem ismert, a tudósok becslése szerint legkorábban Kr.e. 1190-ben nyitották meg, tehát a legöregebb fennmaradt híd, amit a helyiek ma is használnak.

A világ egyik legrégebbi boltívhídjaként ismert. A történészek úgy vélik, hogy ezt az extra szélességű hidat úgy tervezték, hogy képes legyen áthaladni rajta egy szekér. Látványossá teszi, hogy tisztán mészkő sziklákból készült, és a kövek között nincs kötőanyag, mégis évezredeken át ép maradt.

Pons Fabricius – Róma

Wikipedia.com

Róma legrégebben épült hídját  Kr. e. 62-ben építették, miután a korábbi fahíd egy tűzben leégett. Két évezredes fennállása óta nagyjából változatlan maradt, sőt a Pons Fabricius-t ma is naponta használják rómaiak és turisták ezrei.

Severan Bridge – Törökország

Wikipedia.com

A Törökország délkeleti részén található Severan-hidat tartják az egyik leghosszabb ideig fennmaradt rómaiak által épített hídnak.

200 körül építették Septimius Severus római császár és házastársa, Júlia, valamint két fiuk, Caracalla és Geta tiszteletére. Aktív hídként működött elkészültétől kezdve 1997-ig, amikor turisztikai látványossággá alakították át. Nemcsak gyalogos, hanem járműforgalmat is bonyolítottak rajta hosszú időn keresztül.

Anji Bridge – Kína

Wikipedia.org

Az Anji-híd Kína legrégebbi hídja. Először 605-ben nyitották meg tíz év építkezés után. Csúcsminőségűre tervezték, túl is élt 10 árvizet, nyolc háborút, és számos földrengést.

Keshwa Chaca – Peru

Youtube

Az Andok magaslatain nagyjából csak a magas fű rostos fajai nőnek, a leleményes inkának azonban sikerült ezekből lenyűgöző dolgokat létrehozniuk.

Az egyik legimpozánsabb eredményük a fűhidak voltak. Míg a legtöbb mára eltűnt, a Huinchiri közelében található Keshwa Chaca továbbra is stabilan áll, annak köszönhetően, hogy a helyi lakosok minden évben újjáépítették. Az 500 éves híd 148 méter hosszú, és több száz láb magasságban a folyó felett függ.

A sóhajok hídja – Jemen

Wikipedia.org

A Shahara-hídként is ismert ez a kőhíd, ami egy 200 méter mély kanyonban áll át két jemeni hegytető, Jabal al Emir és Jabal al Faish között.

A 17. században épült híd eredeti célja az volt, hogy összekapcsolja Sahara városát a szomszéd faluval anélkül, hogy kétszer kellene lemenni és felmászni a hegyeken. A hidat úgy emelték, hogy csatlakozzon mindkét hegy falához, így rengeteg időt takarítottak meg.

Állítólag a helyiek tudják, hogyan lehet egy másodperc alatt elpusztítani a hidat, elszigetelve a falusiakat a veszélyektől. Bár a Shaharah-híd mára turista látványosság, a helyiek működőképes hídként használják.

Ponte Di Rialto – Olaszország

Wikimedia.org

Velencében 1591-ben építették a hidat egy összeomlott fa híd helyére. Antonio da Ponte tervezte, akinek neves versenytársai akadtak a tervezési munkálatra: Michelangelo és Palladio.

A híd számos kritikát kapott, ennek ellenére a mai napig áll.

Ponte Vecchio – Olaszország

Wikipedia.org

A Ponte Vecchio Firenze városának egyik szimbóluma és a világ egyik leghíresebb hídja.

Eredetileg négy torony vette körül, és három kerek öblöt tartalmazott. 972 táján épülhetett az első változat. A következő évezred folyamán a hidat kétszer mosták el az árvizek: egyszer 1117-ben, majd 1333-ban.

Az 1345-ben épített hídon az emberek ma is átsétálnak, ami azt jelenti, hogy még akkor is, ha a Ponte Vecchio már nem az eredeti, de még mindig több mint 600 éves.

Tarr-lépcső, avagy az Ördög hídja

Wikipedia.org

A a dél-angliai Somerset megyében található középkori kereplőhídat teljesen egymás tetején nyugvó sziklák alkotják. Eredetéről heves viták folynak, három forgatókönyv is létezik az építésére.

Az egyik szerint a bronzkor alatt olyan félig emberek építették, akik a 2 tonnás köveket elbírták. A második forgatókönyv szerint az 1400-as években építették. Harmadsorban, az ördög maga építette a hidat, hogy napozni tudjon.

Bármi legyen is a Tarr-lépcső eredete, legalább 600 éves az ősi mérnöki alkotás.

Kapcsolódó
Tilos közlekedni az Ördög hídján
Rakotzbrücke az egyik gyönyörű híd Európa számos ördöghídja közül.
Olvasói sztorik