Július 5-től életbe lép egy fontos szabályváltozás, amely sok autós mindennapjait érinti: mostantól az autó üzemben tartója viseli a felelősséget akkor is, ha az utasok nem kapcsolják be a biztonsági övet – számolt be róla a Telex. A cél egyértelmű: visszaszorítani az övhasználat elmulasztása miatti tragédiákat.
Több mint 16 ezer bírság egy hét alatt
2025 tavaszán országos közúti ellenőrzés során a rendőrség több mint 16 ezer alkalommal bírságolt a biztonsági öv használatának elmulasztása miatt. Az esetek döntő többségében – mintegy 11 ezer esetben – az autót vezető személy volt a szabálysértő. Az efféle razziák már évek óta visszatérő elemei a rendőrség közlekedésbiztonsági gyakorlatának, ám mivel az övhasználati fegyelem nem javul, most szigorítás következik.
Új szabály: jön az objektív felelősség
A június 19-én megjelent Magyar Közlöny szerint a jövőben az övhasználat elmulasztása az úgynevezett objektív felelősség körébe tartozik majd. Ez azt jelenti, hogy nem az adott utasnak kell bizonygatnia felelősségét – hanem automatikusan az autó üzemben tartója lesz felelős, ha valaki nincs bekötve.
Ez különösen fontos változás, mert a korábbi gyakorlat szerint az ilyen ügyek 75–80%-a eredménytelenül zárult, sokszor azért, mert az elkövetőt nem lehetett pontosan azonosítani. Az új szabályozással a felelősség kérdése egyértelműbbé válik, és az eljárások hatékonyabban lezárhatók.
Kamerák is figyelik az övhasználatot
A változás egyik következménye, hogy a rendőrség fokozottan fogja használni a térfigyelő és VÉDA-rendszer kameráit az övhasználat ellenőrzésére. Bár eddig is voltak ilyen ellenőrzések, a jövőben rendszeresebbé és célzottabbá válhatnak, különösen az autópályákon, autóutakon és városi szakaszokon. Fontos tudni, hogy ezek a rendszerek leginkább az első üléssorban ülők övhasználatát képesek ellenőrizni – a hátul ülőkre technikai korlátok miatt kevésbé hatékonyan terjed ki az ellenőrzés.
Komoly bírságokra számíthatunk
A jelenlegi szabályozás alapján az övhasználat elmulasztása miatt kiszabható bírság összege a következőképpen alakul:
Lakott területen belül: 20 000 Ft
Lakott területen kívül: 30 000 Ft
Autópályán, autóúton: 40 000 Ft
2023-ban az övhasználat elmulasztása miatt kiszabott bírságok összege elérte a 2,2 milliárd forintot, és ez az összeg folyamatosan nő.
Az öv életet menthet – a számok is ezt mutatják
A Belügyminisztérium statisztikái szerint 2024-ben a közlekedési balesetek sérültjeinek 10 százaléka nem volt bekötve. Két évvel korábban ez az arány még meghaladta a 17 százalékot, így javulás ugyan van, de a cél egyértelműen az övhasználat 100 százalékossá tétele.
Súlyosabb balesetek esetén még aggasztóbbak az adatok: a halálos kimenetelű balesetek áldozatainak mintegy fele nem használta az övet. Egy 2022-es eset például tragikus példája volt az övhasználat elmaradásának: az M4-es autóúton öt utas repült ki a járműből egy baleset során – egyikük sem volt bekötve.
Nemcsak a védelem, a kártérítés is múlhat az övön
A biztonsági öv használata nemcsak a testi épség, hanem a jogi következmények szempontjából is kiemelten fontos. Ha kiderül, hogy valaki a baleset idején nem volt bekötve, és ennek hiánya súlyosbította a sérülését, a bíróság akár 30 százalékkal is csökkentheti a számára megítélhető kártérítést – még akkor is, ha nem ő volt a baleset okozója.
Tévhitek és valóság
Sokan azért nem használják az övet, mert attól tartanak, hogy az ütközés során az öv maga is sérülést okozhat. Való igaz, hogy az ütközés pillanatában az övfeszítő nagy erővel rántja meg a szíjat, de ez legfeljebb enyhe bőrpírt, ritkán bordarepedést okozhat – cserébe viszont életet ment.
Ugyanez igaz a légzsákra is: csak akkor képes megfelelő védelmet nyújtani, ha a bennülő be van kötve. Ha nem, a légzsák akár önmagában is sérülésforrássá válhat.
Korábban írtunk már arról, hogy a forgalminál is változások jöttek, rejtve figyelik a rendőrök az autósokat, meg is mutattuk, hogyan, illetve hogy ezért tesznek zacskót a visszapillantó tükörre.