Otthon készült

A tökéletes főtt kukorica készítésének titkai

Tények, praktikák és tévhitek a finom csemegézéshez.

Van egy pár dolog, amire érdemes odafigyelni, ha finom csemegekukoricát szeretnénk vásárolni.

Fontos a minőség

  1. Az első és legfontosabb, hogy nézzük meg, hogy milyen a színe, mert sokan takarmánykukoricát árulnak csemegekukorica néven. Tudni kell, hogy a takarmánykukorica sötétebb, míg a csemegekukorica sokkal világosabb, vajszínű.
  2. A kukorica frissességét úgy tudod a legegyszerűbben ellenőrizni, hogy megtapintod a „bajuszt”. Ha az száraz, a kukoricát több napja szedték, a szemek megkeményedtek, hosszabb főzési idő után sem puhulnak meg igazán.
  3. Hasznos, ha lebontjuk a kukorica héját is, és megnézzük, hogy  cső mennyire egészséges szemeket tartalmaz.
  4. Ezután a körmünket nyomjuk picit a szembe, és figyeljük meg, hogy jön-e ki belőle tejszerű nedv. Amennyiben igen, akkor jól választottunk!

Tévhit, hogy a csemegekukoricát sokáig kell főzni. Sőt! Minél tovább főzzük, annál keményebb lesz. Fontos, hogy annyi vizet öntsünk az edénybe, amennyi ellepi a kukoricákat. Általában forrástól számított 7-10 perc alatt puhára fő. Ha elkészült vegyük ki a vízből! A főtt kukorica ízesebb, ha tisztítás és a bajusz eltávolítása után a burokleveleket a csövek mellé helyezzük a főzővízbe. Általában nem szokták sós vízben főzni, de kevés sóval főzve talán még finomabb. Frissen vajjal megkenve pedig igazi ínyencség.

Mit érdemes tudni a kukoricáról? 

  • A friss szemek 75% vizet, mind e mellett fehérjét,  zsírt és igen sok szénhidrátot, többek között glükózt, fruktózt és szacharózt, valamint összetett szénhidrátokat, keményítőt.
  • A vitaminok közül tartalmaz A-, -B1-, B2 és B6  C-, és E vitamint.
  • Az ásványi anyagokban gazdag: van benne nátrium, kálium,  kalcium, magnézium, foszfor,  kén.
  • A nyomelemek közül viszonylag sok vas, cink, réz és mangán van benne.
  • A kukoricaliszt gluténmentes, ezért lisztérzékenyek is nyugodtan fogyaszthatják.
  • Kiemelendő foszfatidil-szerin tartalma. Ez a vegyület az agyi információátadás egyik kulcsmolekulájaként különösen 40-50 éves kortól hasznos a szellemi frissesség megtartásához. A stresszhatások, az idegesség és depresszió kivédésében is fontos.
  • Levelének és gyökerének főzete fájdalmas vizelés, húgyúti és hólyagpanaszok esetén ajánlott. Vesehomok- és vesekő megelőző szer.
  • A torzsavirágzat bibeszálait, azaz a kukoricabajuszt még a megporzás előtt érdemes szedni. Egyébként a belőle készült teát vízhajtó, enyhén élénkítő és értágító és vércukor-szabályozó hatása miatt fogyasztják.
Ínyenc fűszerezési ötletek grillezett kukoricához
Sóval és vajjal sem rossz, de ezek az ötletek egy fokkal jobbak. Talán kettővel is.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a Sokszínű vidék Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.