Virágzó vidékünk

Erdőszélek tavaszi vitaminbombája a vadsnidling, azaz a kígyóhagyma

Salátaként, vagy apróra vágva, ízesítőként, mártásokba, öntetekbe is jól használható.

Nem kell még az erdőre sem kijárni ahhoz, hogy reggelente friss zöldet vágjunk vajas kenyerünkre vagy kevert salátánkba. Mielőtt beindítanánk a fűnyírót, érdemes kicsit lehajolni, mert amit gyomnak látunk, lehet, hogy közelebbről értékes, ráadásul ehető vadnövény, amelynek hatóanyagaiért a patikában ezreket adunk ki. Kint a fűben mostanában virágzik a tyúkhúr, a gyermekláncfű és az ibolya, vétek nem megízlelni őket!

Az ibolyák között ott bújik meg a kígyóhagyma

Itt van mindjárt az erdei vadsnidling vagy más néven kígyóhagyma (Allium scorodoprasum)

Erdőszéleken, ligetekben, parlagon hagyott területeken találkozhatunk vele , de felénk Vas és Zala megyében telis-tele a patak-part és még az útszéli árkok is.

Európában, egészen a Kaukázusig őshonos többéves, télálló hagymaféle. Lehet telepíteni is, ahogy a medvehagymát. Ha van egy alkalmas, védettebb területünk a kertben, ássunk ki egy kis növényt az élőhelyén, és hagymástól ültessük át. Tavasszal a naposabb területet kedveli, mérsékelten nedves, laza humuszos talajba tegyük.

A medvehagymához hasonlóan, mielőtt leszedjük, figyeljük meg, lapos-e a levele, külsőre ugyanis könnyen összekeverhető, olyan, mintha díszfű-féle lenne. Illata és íze azonban egyből elárulja, ha enyhén fokhagyma ízű, levele pedig olyan mint a vetett snidlingé, bátran fogyaszthatjuk.

Tele a domboldal a vadon növő snidlinggel

Viszont ne húzzuk ki a hagymáját, hanem vágjuk le úgy kétharmadban a levelét, így a hagymája is túléli a begyűjtést, és még virágozni is tud a növény!

Gondoljuk csak el, micsoda energia lakozik benne

Hiszen ezekkel a vadnövényekkel együtt vártuk a tavaszt, ők is fáztak az elhúzódó télben, és most együtt szívjuk magunkba a meleget és a napsugarakat. Vigyázzunk rá, és fogyasszuk egészséggel!

A- és C-vitamin-bomba, emellett hasznos ásványi anyagokat tartalmaz, például remek vas-forrás, foszforban, magnéziumban, káliumban és kalciumban gazdag. Emellett nem elhanyagolható szempont, hogy:

  • vérkeringést javító, vértisztító.
  • Csökkenti a vér koleszterinszintjét és a vérrögképződésre való hajlamot.
  • Fogyasztása során pusztítja a szájüreg és az emésztőcsatorna baktériumait.
  • Béltisztító hatású, tavaszi böjtben különösképp hasznos lehet.
  • Étvágygerjesztő és gyomorerősítő hatása is van.

Salátaként vagy apróra vágva, ízesítőként, mártásokba, főzelékekbe, fűszerolajakba, hal- és tojásételekbe, joghurtos öntetekbe jól használható. Krémlevesként, medvehagymával vegyítve is remek.  A főzés viszont ront az ízén, ezért érdemes közvetlenül a tálalás előtt belemetélni az ételbe. Szárítani is lehet, de szinte nyárig folyamatosan szedhető, én még a bolognai spagettit is ezzel ízesítem.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a Sokszínű vidék Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.