Virágzó vidékünk

Erdőszélek tavaszi vitaminbombája a vadsnidling, azaz a kígyóhagyma

Salátaként, vagy apróra vágva, ízesítőként, mártásokba, öntetekbe is jól használható.
Korábban a témában:

Nem kell még az erdőre sem kijárni ahhoz, hogy reggelente friss zöldet vágjunk vajas kenyerünkre vagy kevert salátánkba. Mielőtt beindítanánk a fűnyírót, érdemes kicsit lehajolni, mert amit gyomnak látunk, lehet, hogy közelebbről értékes, ráadásul ehető vadnövény, amelynek hatóanyagaiért a patikában ezreket adunk ki. Kint a fűben mostanában virágzik a tyúkhúr, a gyermekláncfű és az ibolya, vétek nem megízlelni őket!

Az ibolyák között ott bújik meg a kígyóhagyma

Itt van mindjárt az erdei vadsnidling vagy más néven kígyóhagyma (Allium scorodoprasum)

Erdőszéleken, ligetekben, parlagon hagyott területeken találkozhatunk vele , de felénk Vas és Zala megyében telis-tele a patak-part és még az útszéli árkok is.

Európában, egészen a Kaukázusig őshonos többéves, télálló hagymaféle. Lehet telepíteni is, ahogy a medvehagymát. Ha van egy alkalmas, védettebb területünk a kertben, ássunk ki egy kis növényt az élőhelyén, és hagymástól ültessük át. Tavasszal a naposabb területet kedveli, mérsékelten nedves, laza humuszos talajba tegyük.

A medvehagymához hasonlóan, mielőtt leszedjük, figyeljük meg, lapos-e a levele, külsőre ugyanis könnyen összekeverhető, olyan, mintha díszfű-féle lenne. Illata és íze azonban egyből elárulja, ha enyhén fokhagyma ízű, levele pedig olyan mint a vetett snidlingé, bátran fogyaszthatjuk.

Tele a domboldal a vadon növő snidlinggel

Viszont ne húzzuk ki a hagymáját, hanem vágjuk le úgy kétharmadban a levelét, így a hagymája is túléli a begyűjtést, és még virágozni is tud a növény!

Gondoljuk csak el, micsoda energia lakozik benne

Hiszen ezekkel a vadnövényekkel együtt vártuk a tavaszt, ők is fáztak az elhúzódó télben, és most együtt szívjuk magunkba a meleget és a napsugarakat. Vigyázzunk rá, és fogyasszuk egészséggel!

A- és C-vitamin-bomba, emellett hasznos ásványi anyagokat tartalmaz, például remek vas-forrás, foszforban, magnéziumban, káliumban és kalciumban gazdag. Emellett nem elhanyagolható szempont, hogy:

  • vérkeringést javító, vértisztító.
  • Csökkenti a vér koleszterinszintjét és a vérrögképződésre való hajlamot.
  • Fogyasztása során pusztítja a szájüreg és az emésztőcsatorna baktériumait.
  • Béltisztító hatású, tavaszi böjtben különösképp hasznos lehet.
  • Étvágygerjesztő és gyomorerősítő hatása is van.

Salátaként vagy apróra vágva, ízesítőként, mártásokba, főzelékekbe, fűszerolajakba, hal- és tojásételekbe, joghurtos öntetekbe jól használható. Krémlevesként, medvehagymával vegyítve is remek.  A főzés viszont ront az ízén, ezért érdemes közvetlenül a tálalás előtt belemetélni az ételbe. Szárítani is lehet, de szinte nyárig folyamatosan szedhető, én még a bolognai spagettit is ezzel ízesítem.

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.