Virágzó vidékünk

Világrekordot tart a budai hegyek gyermekvasútja

A budai kirándulások kedvenc utazási járműve a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút.

A budai hegyek egyik különleges látványossága a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút, amely Széchenyi-hegy és Hűvösvölgy között szállítja a kirándulókat. A szerelvények 11,2 kilométert tesznek meg a keskeny nyomtávú vonalon, a megengedett sebesség pedig 20 km/h. Így a teljes távot 40-45 perc (nyáron 50 perc) alatt teszi meg a szerelvény. A vonat erdős hegyoldalban, gyönyörű természeti környezetben közlekedik, a vasutas feladatokat pedig iskolás korú gyermekek látják el.

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

A kisvasút vonala érinti a Normafát, Csillebércet, János-hegyet és a Szépjuhásznét. A budai hegyvidék kilátói, erdei játszóterei, kegyhelyei és más érdekes pontjai az állomások és megállóhelyek közelében fekszenek, a vonatozással egybekötött kirándulás egy tökéletes hétvégi program a családoknak. A hagyományos vonatokon kívül gőzmozdonyos vontatású és nosztalgia motorvonat is közlekedik. A különböző szalonkocsikban legtöbbször születésnapi zsúrt tartanak, télen pedig különös hangulatot kölcsönöz a nosztalgiakocsinak a fatüzelésű kályha a szerelvény közepén.

A Széchenyi-hegyi Gyermekvasút 1948-ban épült meg, ekkor még csak egy 3 kilométeres szakaszt adtak át a mai Virágvölgyig. A ma is használt, teljes vonal 1950-re készült el.

A világrekorder vonat

A vasút 2015-ben hivatalosan is bekerült a Guinness-rekordok közé. A Széchenyi-hegyi Gyermekvasút a világ leghosszabb olyan vasútvonala, amelyen a forgalmi és kereskedelmi szolgálatot gyermekek látják el.

Azok a 4.,5.,6. osztályos gyerekek jelentkezhetnek gyermekvasutasnak, akiknek tanulmányi átlaga legalább 4 egész, a szülei és iskolája beleegyeznek a szolgálatok miatti iskolai hiányzásokba is és megfelelnek az orvosi alkalmassági vizsgálaton. A vasút tavasszal és ősszel indít tanfolyamot a felvételt nyert gyerekeknek. A nebulók péntek délután és szombatonként hallgatnak elméleti és gyakorlati tantárgyakat, mint például forgalmi ismeretek, jelzési ismeretek, helyismeret, távközlő- és biztosítóberendezések, valamint kereskedelem és viselkedés kultúra.

Fotó: Ványi Ákos

A sikeresen vizsgázott gyerekek legalább öt alkalommal tanulószolgálatot látnak el, ahol egy idősebb gyermekvasutast osztanak be melléjük, és a felnőtt dolgozók is az átlagosnál többször ellenőrzik őket. A további szolgálatokban a gyerekek szinte teljesen önállóan dolgoznak majd a vonaton. A gyerekek jegyvizsgálóként, peronügyeletesként, pénztárosként, illetve rendelkező, naplózó és váltókezelő státuszokban dolgoznak.

Idén a tavaszi tanfolyam február 1-jén kezdődik

Jelenleg körülbelül 500 gyerek teljesít szolgálatot a vonalon, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy a gyermekvasutasok mintegy 15 százaléka felnőttként is valamelyik közlekedési szakterületen helyezkedik el. Gyermekvasutasnak ezen a linken keresztül lehet jelentkezni.

Fotó: MÁV Zrt.

A kisvasúton 6 éves korig díjmentes lehet utazni, 6-18 éves korig gyermekjegy váltható, 18 éves kor felett pedig felnőtt jegy. A nosztalgiajáratra külön jegyet kell váltani és van családi kedvezmény is. A díjszabás a vasút Facebook-oldalán található, a menetrendért pedig kattintson erre a linkre!

Fagyos köntösben zakatol a budai gyermekvasút
A magyar fényképész egy egész napot áldozott rá, hogy fotósorozatot készítsen a gyermekvasútról.

Kiemelt fotó: MTI/Máthé Zoltán

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik