A Pécs–Bátaszék vasútvonal a MÁV 64-es számú, nem villamosított vonala volt a Baranyai-dombságban. Az 1911-ben átadott szakasz eredetileg Pécset kötötte össze a fontos Duna-völgyi vasúti csomóponttal, Bátaszékkel, olvasható a vasútvonal történetét feldolgozó szócikkben a Wikipédián.
A hatvanas évektől kezdve a pályát folyamatosan korszerűsítették, ám annak állapota az 1990-es évek közepére kritikussá vált. 1996 őszén egy személyvonat kisiklását követően a pályafenntartás a Pécsvárad — Bátaszék szakasz nagy részén 20 km/h-s sebességkorlátozást rendelt el.
![Így pusztul a Dunántúl egykor kedvelt vasútvonala 1](https://s.24.hu/app/uploads/sites/11/2024/02/gy12bel1.jpg)
A vonal keleti felén 2003-ban, nyugati szakaszán 2009-ben szűnt meg a közlekedés.
Azóta a nyíltvonali vágányt a bozótos növényzet szinte teljesen benőtte, néhány szakaszon felszedték, sínszálakat loptak el és szintbeni közúti kereszteződéseket bontottak el. Sok helyen gyalogosan is járhatatlan.
![Így pusztul a Dunántúl egykor kedvelt vasútvonala 2](https://s.24.hu/app/uploads/sites/11/2024/02/gy5bel2.jpg)
Györkő Zsombor a napokban a 64. számú Pécs-Bátaszék vasútvonal Hosszúhetény és Dombay-tó közötti szakaszánál járt, és készített – a képgalériában látható – “elszomorító” felvételeket a vasútvonal és környéke jelenlegi állapotáról.
![](https://s.24.hu/app/uploads/sites/11/2024/02/gy4.jpg)
![](https://s.24.hu/app/uploads/sites/11/2024/02/gy9.jpg)
![](https://s.24.hu/app/uploads/sites/11/2024/02/gy7.jpg)
![](https://s.24.hu/app/uploads/sites/11/2024/02/gy23.jpg)
![](https://s.24.hu/app/uploads/sites/11/2024/02/gy15.jpg)