Virágzó vidékünk

150 éve zakatol a Fogaskerekű

Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei
Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei
Az évforduló alkalmából nyílt napot tartanak a kocsiszínben.

A budapesti Széchenyihegy végállomás és a Városmajor közötti 3,7 kilométeres szakaszt köti össze a Fogaskerekű, vagy hivatalos nevén a 60-as villamos.

A 327 méteres szintkülönbséget áthidaló vasút a Diósárok és a Sváb-hegy villanegyedén halad keresztül. Nemcsak a kirándulóforgalom lebonyolítására hivatott, hanem a környék lakói közül is sokan igénybe veszik. Ezért egész éven át, kora reggeltől késő estig menetrend szerint közlekedik, normál vonaljeggyel utazhatunk rajta.

Magyarországon a budapestin kívül csak két helyen működött korábban ipari fogaskerekű vasút: Salgótarjánban és Ózdon.

A Fogaskerekű története

A XIX. században a Sváb-hegy még erdős terület volt, kiépített utak nélkül. Megközelíteni csak gyalog vagy lóháton lehetett.

Néhány tehetősebb budai polgár villát építtetett a Sváb-hegyen, így idővel felmerült az új negyed közlekedési lehetőségének javítása. Az első elgondolások szerint a Zugligetből vezetett volna vasút a Sváb-hegyre. Végül Buda polgármestere a Diósárok mentén vezetett fogaskerekű vasút megépítését támogatta.

Az építkezés 1874. április 22-én kezdődött és mindössze két hónap alatt épült meg.

A forgalom 1874. június 24-én indult meg a Városmajor és a Sváb-hegy között.

Kezdetben a vonatok csak április közepétől október közepéig közlekedtek. Irányonként naponta két-két vonatot indítottak. Majd a századelőn vált divattá az egynapos kirándulás, így sokakat vonzott ez a terület is.

A vasutat meghosszabbították a Széchenyi-hegyig, az új szakasz 1980-ban nyílt meg. Ennek hatására is fellendült az építkezés a Sváb-hegyen, az ehhez szükséges építőanyagot szintén a Fogaskerekű Vasúton szállították. Az első néhány évtizedben tehát személyszállító és tehervonatok egyaránt rendszeresen közlekedtek a vonalon.

A fellendülés után, 1896-ot, a Millenium évét követően kevésbé volt jövedelmező vállalkozás, ennek oka többek között az egész éves közlekedés, a közeli villamosvonalak megjelenése és a I. világháború idején a szénhiány volt.

Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei

1926-ban Budapest tulajdonába került, azóta a tömegközlekedési vállalat üzemelteti.

1929-ben a Fogaskerekű Vasutat modernizálták. A vonalat felsővezetéki rendszerrel villamosították, a gőzmozdonyok helyett villanymozdonyokat állítottak forgalomba. Ekkoriban születtek tervek egy másik fogaskerekű rendszerű vasútvonal megépítésére. Ez a budai Tabánból indulva a Krisztinavároson és a Farkasréten keresztül vezetett volna a Sváb-hegyre. Elsősorban anyagi nehézségek miatt nem épült meg.

Fortepan / Fortepan

A Második Világháború szintén nagy károkat okozott a Fogaskerekű Vasúton. Számos járműve és épülete vált használhatatlanná. A helyreállítás jó néhány hónapot vett igénybe.

A Gyermekvasút építésének idején is fontos szerepet játszott a Fogaskerekű Vasút. Különlegesen átalakított teherkocsikon, a Fogaskerekű két mozdonya által tolt vonattal szállították az Úttörővasút első járműveit a Széchenyi-hegyre. A Fogaskerekű vasút állomásától ideiglenesen lefektetett vágányokon juttatták el a járműveket a Gyermekvasút állomására.

Fortepan / Fortepan

A Fogaskerekű Vasút újabb korszerűsítésére 1973-ban, Budapest centenáriumának – létrejötte századik évfordulójának – alkalmából került sor, majd Az 1990-es években számos felújítást végeztek a pályán.

Jelenleg a nagy forgalmú nyári hétvégéken 12 percenként, egyébként napközben 15-20 percenként közlekednek.

Nyílt nap a városmajori kocsiszínben

A 150 éves fogaskerekű vasút előtt tisztelegve nyílt napot tart a BKV június 29-én, szombaton a városmajori kocsiszínben. A vezetett túrákon kizárólag előzetesen regisztrált látogatók vehetnek részt – közölte a társaság.

A 25 fős csoportok az ódon remízben megnézhetik a kocsiszekrényt és az elektromos berendezéseket, valamint a gépműhelyt, ahol a karbantartási munkákról tudhatnak meg többet, továbbá bekukkanthatnak az SGP-szerelvények vezetőfülkéjébe, sőt a Fogas nosztalgia kocsija mellett a BKV két nosztalgia villamosát is láthatják.

Az első 45 perces túra 9 órakor, az utolsó pedig 16 órakor indul. A sétákra előzetesen a BKV weboldalán kell regisztrálni.

A BKV a jubiláló fogaskerekűnek szenteli új kiállítását is: a Múzeumok éjszakáján megnyílt tárlat gazdag képanyaggal, makettekkel, modellekkel, egykori alkatrészekkel, korabeli jegyekkel, bérletekkel, régi menetrendi táblákkal, plakátokkal, utastájékoztatókkal és járművezetői egyenruhákkal eleveníti fel a Fogas történetét a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeumban.

Kapcsolódó
Megnyitott a világ legmeredekebb siklója Svájcban
A siklót építő környékbeli vállalkozás gondolt a szédülős utasokra is.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik