Magtárból építettek álomszép templomot Dunapatajon

Az erdélyi falusi látképek elmaradhatatlan elemei a fatornyos templomok, melyek évszázadok óta dacolnak a történelem viszontagságaival. Annak ellenére, hogy Dunapataj a mai Magyarország szívében fekszik, egy gyönyörű erdélyi stílusú templomot rejt, mely jelenleg a helyi múzeum otthona.

Dunapatajról sokan a Szelidi-tó mentén húzódó népszerű üdülőterületre asszociálnak, ahol a Duna egykori mellékága, amely ma természetvédelmi terület, kiváló lehetőséget nyújt fürdőzésre, horgászatra, kirándulásra. A vadregényes hangulatú tó vizét gyógyhatásúnak tartják, így az idelátogatók számára a kikapcsolódás mellett regenerációt is nyújt. Ám a Kalocsai Sárköz vidéke, és maga Dunapataj nagyközség számos szépséget tartogat azoknak, akiket a történelem és az művészettörténet kincsei vonzanak vidékre.

Schill Tamás Péter

Elhúzták a szentélyt

Pataj történelmi múltja sokszínű, évszázados templomai mellett régi épületek sorában gyönyörködhet, aki ellátogat a településre . A katolikus templomot 1761-ben építették, barokk-copf stílusban. Az imaházat Nepomuki Szent János tiszteletére szentelték fel. Ahogy a község oldalán ismertetik, a templom különlegessége az 1934-es bővítéséből adódik, amit Möller Károly építész dolgozott ki. A neves építész irányítása alatt a templom szentélyét levágták a templomhajóról, majd görgők és csigás szerkezetek segítségével 10 méterrel elhúzták. Ez volt Magyarországon az első épületelhúzás.

A község református temploma eredetileg gótikus stílusban épült, az évszázadok alatt többször is átépítették. Mária Terézia uralkodása alatt, 1773-ban barokk tornyot építettek hozzá, majd 1861-ben eklektikus stílusban felújították a templomot. A műemlék épület tornyában elhelyezett óraszerkezet ipartörténeti különlegesség.

Schill Tamás Péter

Dunapataj tájháza üde színfoltja a településnek. A község múzeumát először a „klasszikus parasztházban” rendezték be, a Fogas-ház első látogatója Kodály Zoltán és kísérete volt, 1962-ben. Jelenleg Pataji parasztház a 19. században címmel állandó kiállítást tekinthetik meg a vendégek.

A falu mai képének jellegzetes eleme Bács-Kiskun vármegye egyik legnagyobb művelődési háza is. A Kodály Zoltán Művelődési Ház alapkövét 1962-ben a híres zeneszerző, zenepedagógus rakta le, majd 1966-ban ő avatta fel az intézményt.

Schill Tamás Péter

A pataji unitáriusok

Patajt a korabeli feljegyzések 1639-ben mezővárosként említik. A város a török hódoltság időszakát átvészelte, nem pusztult el. A protestanizmus elterjedésével a település reformálódott, és a lakosság túlnyomó többségét ekkor a reformátusok adták. A katolikusok csak később, a XVIII-XIX. században települtek be, templomot is építettek.
Az unitáriusok 1935. év végén váltak ki a reformátusokból, 1936-ban leányegyházközséggé alakultak, 1937-ben pedig megépíttették az erdélyi hangulatot árasztó templomot.

Természetesen pár éves előzménye volt ennek az akciónak, a konfliktus oka talán 1934-re vezethető vissza. Az akkori lelkész, Simon Ernő nagyon kemény ember volt, ám a kitérők vezetője, egy orvos, szintén. A kitérők zöme nyugdíjas állami alkalmazott volt, csendőrök, rendőrök, hajókormányosok, vasúti és postatisztek akadtak köztük. Abban a korban ők közepesen módos embereknek számítottak

– mesélte Schill Tamás Péter muzeológus a Sokszínű vidéknek.

Schill Tamás Péter

A Pataji Múzeum munkatársa szerint a „szakadárok” mindannyian Dr. Kendecsy Pál községi orvoshoz jártak, de ezt leszámítva is gyakran összegyűltek, együtt gondolkodtak. A kitérést nem egy adóemelés okozta, hanem a keménykezű lelkész, Simon Ernő és a gyülekezeti tagok személyes ellentéte.

Az unitárius gyülekezetek alakulása más egyházakból való áttéréssel nem volt példa nélküli Magyarországon. Füzesgyarmaton 1902-ben 150 jómódú gazda alapította
meg az unitárius gyülekezetet, Hódmezővásárhelyen pedig 1879-ben néhány evangélikus és református földműves, iparos és tisztviselő tért át az unitárius vallásra és alapított gyülekezetet egy erdélyi unitárius értelmiség vezetésével.

Schill Tamás Péter

Erdélyi stílusú templom

A Duna-Tisza között, Budapestet nem számítva, az egyetlen erdélyi stílusú unitárius templommal Dunapataj büszkélkedhet. A letisztult formák és a négy fiatorony Erdély középkorban épült református templomainak hangulatát idézi.

Torockói motívumokkal festett, fakazettás mennyezete tudomásom szerint egyetlen templomnak sincsen (csonka)Magyarországon. Egyébként ehhez a templomhoz nagyon hasonlít a kocsordi unitárius templom, amit ugyanaz a személy tervezett. A Szabolcs-Szatmár vármegyei Kocsordnak élő gyülekezete van

– magyarázta a kutató.

Az unitárius templom korábban egy zsidó család tulajdonában lévő magtárépület, terménykereskedés volt a település főutcáján. Ebből az épületből Szinte László székely származású budapesti építész tervei alapján a helyi mesterek emeltek templomot 1937-ben. Az átépítést 1937. augusztus 21-én kezdték meg, az új templomban 1937. november 14-én tartották az első Istentiszteletet. A templomban Nagy-Magyarországgal díszített harang lakik.

Schill Tamás Péter

Festett kazettás mennyezet

A Magyarországon páratlan, torockói motívumokkal díszített kazettás mennyezetet Szinte László álmodta meg a templomba, úgy, ahogy az egész épület belső és külső megjelenését is. A színpompás kazettákat Vernes Judit torockói népi iparművész festette. A művész családjában több bútorfestő is tevékenykedik. Bár Vernes Juditnak a pataji volt az egyetlen templomi munkája, bútoraiból a Néprajzi Múzeum szép darabokat őriz.

Schill Tamás Péter
Schill Tamás Péter
Schill Tamás Péter
Schill Tamás Péter
Schill Tamás Péter
Schill Tamás Péter
Schill Tamás Péter
Schill Tamás Péter
Schill Tamás Péter
Schill Tamás Péter

A mennyezeti képek torockói bútormotívumok, a támogatók monogramjaival. Az egész mennyezet 55 kazettából áll. Csupán két képmező nem torockói: a középső sorban a szélétől a két második kazetta – ezek motívumai az énlakai templomból származnak. Az énlakai unitárius templom kazettás mennyezetének egyik mezője rovásírásos nyelvemlékünket rejti, amely a nagy unitárius hittételt hirdeti: Egy az Isten. Ennek a kazettának egy változata került a pataji templomba

– vázolta Schill Tamás Péter.

Schill Tamás Péter

Méltó otthonra lelt a múzeum

A dunapataji unitárius egyházközség kihalásával Pastyik István múzeumalapító vetette fel azt a gondolatot, hogy a templom más funkciót is kaphatna. Ennek nyomán az állam megvásárolta a gyönyörű épületet, és 1982-ben felavatták múzeummá. Jelenleg a templomhajó, valamint a régi gyülekezeti termek főként a muzeális feladatoknak nyújtanak helyet, de gyakran rendeznek közösségi eseményeket is a patinás falak között.

Kapcsolódó
Öt különleges, alig ismert magyar templom
Országjárásunk során érdemes megállni ezeknél a templomoknál is, melyekben a gyönyörű látvány mellett nyugalmat is lelhetünk.