Virágzó vidékünk

Vasúti romok között kanyarog a Börzsöny vadregényes turistaútja

makrai richárd
makrai richárd
A természet a valódi erejét megmutatva vett revansot azért a kárért, amit az emberi beavatkozás okozott a völgyben.

A fokozottan védett Csarna-völgy – vagy másik nevén Fekete-völgy – Magyarország legnagyobb érintetlen erdejében található. A mintegy ezer hektárnyi egységes völgyrendszer a Börzsöny-hegység északi részén, Perőcsény és Kemence községek határában, a Duna-Ipoly Nemzeti Park területén fekszik.

A Csarna-völgy sajátos ismertetőjegye a vadregényesnek mondható egykori kemencei kisvasút pályaszakasza. A 1913-ban mintegy kilenc kilométer hosszon kanyargó, faszállításra létrehozott, később turistákat is szállító vasúti pálya felső szakasza a 90-es években a patak áradásai miatt ment tönkre.

makrai richárd

Az azóta eltelt évek alatt a lezúduló árvizek és fagyok a nyomvonalat már-már a felismerhetetlenségig leamortizálták. A sehova nem vezető, esetleg a levegőben lógó, megcsavarodott sínek látványa mintegy mementója annak, amikor a természet valódi erejét megmutatva revansot vesz azért a kárért, amit az emberi beavatkozás okozott a völgyben.

A völgy azonban gyalogosan, turistautakon bejárható, és kiváló fotós téma is.

makrai richárd

A tönkrement vasúti sínek, az útjukat többször keresztező patak és a háborítatlan erdő fái minden évszakban felejthetetlen élményt és látnivalót kínálnak a turistáknak.

Makrai Richárd Balassagyarmaton élő fotós a napokban kiadós túrát tett a völgyben, és a Feketevölgy Panzióból indulva járta be a túraútvonalat, felvételein megmutatva a Börzsöny kincsének, a Csarna-völgynek az őszi arcát.

A képre kattintva galériánkban megcsodálhatjuk Makrai Richárd fotóit.

Galéria

Magyarország legnagyobb érintetlen erdeje 2018-ban került a hírek középpontjába, amikor nyilvánosságra hozták, hogy a Csarna-völgy fokozottan védett részén kisvasutat építenének.

A WWF Magyarország kezdeményezésére aláírásgyűjtés kezdődött a természetvédelmi terület megmentéséért, mely több környezetvédő szervezet országos tiltakozásával párosult. Ennek hatására Nagy István agrárminiszter leállíttatta a kisvasút tervezését – ezzel együtt megépítését -, hangsúlyozva, hogy a hatályos jogszabályok alapján bármiféle beavatkozás kizárólag természetvédelmi céllal történhet a természeti folyamatok működésének biztosítása, elősegítése érdekében.

Kapcsolódó
125 éves a Királyréti Kisvasút
Születésnapi ajándékként napelemes motorkocsi érkezett a Börzsönybe.
Olvasói sztorik