Életmód

Testnevelés óra helyett időseknek segítenek a kerti munkában

A nem mindennapi kezdeményezés négy éve indult, és azóta is sikeres program a térségben.

A biológiai, pszichológiai és szociológiai tényezők által meghatározott öregedés az emberiség egyik meghatározó gondjává válik korunkban. El kell ismernünk, hogy a problémamentes időskor fenntartásában az egyénen, a családon kívül a társadalom is érdekelt, mert  a fizikai vagy mentális problémákkal küzdő idősek a közösség támogatására szorulnak.

Az idősek segítsége mindannyiunk feladata, a korral járó nehézségeket feloldani vagy csökkenteni, valamint a közösség életében való részvétel lehetőségét megtartani nem kis kihívás.

Már Magyarországon is elindultak önkéntes segítő civil szervezetek ezen a területen, de van még tennivaló bőven. Külföldi példákról már többször írtunk. Van, ahol óvodások bevonásával teszik szebbé a szépkorúak mindennapjait, és arra is akad már példa, hogy  önkéntes főiskolások segítenek az időseknek.

Fotó: Courtesy Alternative Learning Center

Újabb sikeres kezdeményezés tarol az Egyesült Államokban, Iowában

A dubuquei Alternatív Oktatási Központ programjában lehetőséget nyújtott a diákjainak, hogy a testnevelési órákat kiváltva olyan feladatokat vállaljanak, amelyek az élet különböző területein gyakorlati, praktikus kompetenciákat fejlesztenek, illetve a körzetben lévő időseknek és fogyatékkal élőknek segítenek.  Tim Hitzler, az iskola tanára volt a projekt megálmodója, aki kellő motivációval és tanáccsal látta el a gyerekeket, legyen az magvetés, növénygondozás, fűnyírás, bozótvágás vagy éppen ereszcsatorna tisztítás.

Ha ezt a két hetet a gyerekek egyszer végigcsinálják, akkor többé nem lesz tőlük idegen ez a feladat,  hisz a segítségnyújtás jóérzésén túl számtalan gyakorlati tudással lesznek gazdagabbak. Igaz, hogy kemény a munka, de boldogok,  mikor látják az eredményt, és pontosan erre van szükség!

– mondta büszkén Hitzler.

Fotó: Courtesy Alternative Learning Center

A tanár négy évvel ezelőtt indította el a programot, miután az iskolakertben látta, hogy milyen kevés tudása, kedve és szorgalma van a diákoknak. A kezdeti apátiát követően a fiatalok egyre nagyobb kedvvel végezték a karitatív munkát a kijelölt idős, rászoruló emberek kertjében.

Az a fajta önzetlenség és segítőkészség, amit nyújtottak, hamar beérett. Az idős emberek nem csupán hálásak voltak, és sokszor megvendégelték segítőjüket. Voltak olyan diákok, akik az iskolaváltást követően is visszatértek  és továbbra is boldogan közreműködtek a programban. Boldogság mindezt látni!

– összegezte az eredményeket Hitzler.

Fotó: Courtesy Alternative Learning Center

Tény, hogy a fiatalok és az idősek ilyen jellegű együttműködése, a tanulásnak ez a módja igen nagy mértékben járul hozzá a társadalmi kohézió megerősítéséhez, valamint jó alkalom a tapasztalatszerzéshez. Ebben a programban mindkét generáció közelebb került egymáshoz, növekedett a másik iránti empátia és tolerancia,  a kölcsönös pozitív érzések pedig jelentős hatást gyakoroltak a teljesítményre is.

Kiemelt kép: Courtesy Alternative Learning Center

Jó példa, követendő példa.

Egy szupermarket példaértékű kezdeményezése a magányosság ellen
A "Ne rohanj, beszélgessünk kicsit" üzenete felkiáltójel lehet sok kereskedelmi láncnak.
Olvasói sztorik