Az Ótátrafüredről (Starý Smokovec) Tarajkára (Hrebienok) közlekedő siklóvasút alvázának hatévente szükséges műszaki felülvizsgálatát és felújítását ezekben a hetekben Svájcban végzik el, írta a magas-tatra.info.
A sikló üzemeltetése október 1-től november közepéig szünetel. Svájcban átfogó diagnosztikára, szervizelésre és a kopott alkatrészek cseréjére kerül sor, majd a forgóvázakat jó három hét múlva újként küldik vissza. Akkor ismét felszerelik azokat a kabinra, és a felvonó további hat évig üzemkész lesz.
A tarajkai sikló jelenlegi formájában 2007-től közlekedik Ótátrafüred és a Tarajka között. Elődje egy olasz gyártó felvonója volt, amely 1970-től 2007-ig üzemelt. A siklóvasút a Tátra egyik ikonja, amely 1908-ban az akkoriban a Magas-Tátrában induló Tátrai Vasút része volt
– említette Ján Sabaka, a Poprádi Veterán Vasúti Klub Polgári Egyesület ügyvezető igazgatója.
Egy kis történelem
Hatalmas eseménynek számított, amikor 1908. december 20-án megindult a közlekedés a tátrai villamos vonalán, a siklóvasút azonban már három nappal korábban megkezdte működését. Ez akkoriban lenyűgöző technológiai vívmánynak számított, eredeti nyomvonalán egészen 1967-ig üzemelt.
A sikló nagyjavítását 1967-ben végezték el, az új kocsik a korábbi 45 utas helyett majdnem 130-at szállítottak egyszerre. A modernebb technikának köszönhetően a menetidő a korábbi tizenegy percről hét percre csökkent.
2007 novemberében cserélték le a két régi szerelvényt újra. Az új kocsik Svájci fővárosból, a Garanventa cég gyárából, Bernből érkeztek. A Garanventa az osztrák Doppelmayr céggel közösen építette ki a jelenlegi siklóvasutat, amely 160 főt képes egyszerre szállítani.
Nemrégiben eddig ismeretlen, 116 méter magas vízesést fedeztek fel a Magas-Tátrában, a Nagy-Tarpataki-völgyben (Veľká Studená dolina), ahol vízesések sorozatával találkozhatnak a túrázók. A Tátra tavaiban tilos a fürdőzés, akár 3 ezer euró bírságot is fizethetnek a szabályszegők.

