Sok általános iskolai tanító azért nem szeretné szabadtéren megtartani a tanórákat, mert attól fél, hogy a gyerekek kevésbé tudnak fókuszálni a tananyagra.
Ugyanakkor a Frontiers in Psychology című tudományos lapban publikált friss kutatás szerint a szabadtéri oktatás épp az ellentétes hatást váltja ki: javítja a kicsik fókuszálási képességeit és ezáltal bátrabban vesznek részt a feladatokban – írja a Treehugger.
Ming Kuo, a University of Illinois kutatója, a tanulmány vezetője elmondta, arra próbálták megkeresni a választ, hogy a természeti hatásokat hogyan tudnák az iskolai környezetbe átültetni.
Ha kiviszel egy csoport harmadikos diákot a szabadba, akkor előnyük származik abból, hogy a természet lágy ölén tanulnak, vagy csak szimplán hiperaktívvá válnak?
– tette fel a költői kérdést a szakember.
A kutatásban két harmadikos osztály vett részt tíz héten át. Az egyik csoporttal egy olyan tanár foglalkozott, aki lelkesedett a szabadtéri oktatásért, a másikkal pedig egy olyan, aki szkeptikusan beszélt róla. Mindkét oktató heti egy órát tartott a szabadban, az iskola mellett egy füves területen.
A szabadtéri órák után az osztályok lelkesedését négyféleképpen osztályozták:
- a tanárok észrevételei a tanulók lelkesedéséről;
- a diákok értékelései saját és társaik lelkesedéséről;
- hányszor kellett figyelmeztetni a diákokat, hogy a tananyagra figyeljenek;
- független megfigyelők értékelése fényképek alapján.
A kutatók arra az eredményre jutottak, hogy a szabadtéri órákat követő időszakban a gyerekek összpontosítása látványosan javult és jelentősen megnövekedett az aktivitásuk az iskolai munkában is. Az úgynevezett természethatás lehetővé tette a tanároknak, hogy kétszer olyan hosszú ideig oktassanak figyelmeztetések nélkül, mint mikor a négy fal között tanítanak.
A tanórákon általában 3.5 perc után kell rászólni egy gyerekre, de a természetben javult az osztályok fegyelme és magatartása, és átlagosan 6.5 percig zajlott a tanítás megszakítás nélkül
– írták.
Minden órát ugyanarról a témáról, ugyanabban a stílusban, ugyanazon napszakban tartották meg, ezek a tényezők tehát egyáltalán nem befolyásolták a kutatás eredményeit.
Kiemelt kép: Thinkstock