Életmód
Buddha bowl healthy vegan meal with kale, quinoa, various green sprouts and season greens, clean eating concept, view from above, flat lay

Meg akarod menteni a Földet? Mutatjuk, mit kell enned

Tudósok szerint csak egyetlen módja van 10 milliárd ember táplálásának anélkül, hogy katasztrofális károkat okoznánk a bolygónak.
Korábban a témában:

Hogyan lehet megoldani a Föld robbanásszerűen növekvő népességének élelmiszerellátását úgy, hogy ne aknázzuk teljesen az erőforrásainkat és ne tegyünk kárt a környezetünkben? A kérdés, ami egyre több tudóst, döntéshozót és lelkiismeretes fogyasztót foglalkoztat világszerte, írja a Treehugger.

Becslések szerint 2050-re 10 milliárd ember él majd a bolygón, és a legfrissebb jelentések szerint mindössze 11 évünk maradt hátra, hogy drasztikusan csökkentsük a szén-dixoid-kibocsátást, ellenkező esetben elkerülhetetlen, hogy katasztrófa következzen be.

Chick thinned down and weak Emperor penguin.

Biosphoto / Yanek Husianycia

Az egyik legnagyobb problémát élelmiszertermelés okozza. Az ételek előállításához a globális édesvízi források 70 százaléka használják el, az iparág vezető szerepet játszik a metán és dinitrogén-oxid kibocsátásában, az állattenyésztésben végbemenő folyamatok pedig az üvegházhatású gázok kibocsátásának 18 százalékát ki. A Föld jövője szempontjából egyáltalán nem elhanyagolható, hogy mit eszünk.

Éppen ezért a norvég EAT névre hallgató agytröszt és a The Lancet tudományos folyóirat két éves kutatómunkának köszönhetően összeállított számunkra egy olyan étrendet, amely egészségügyi, etikai és környezetvédelmi szempontból is megállja a helyét. Más szavakkal ez az a diéta, amely megmentheti a Földet.

Mit ehetünk és mit nem?

Az Oslóban bemutatott étrend napi 2500 kilokalóriával (kcal) számol, amely egy 70 kilogrammos férfi vagy egy 60 kilogrammos nő energiaszükségletének felel meg és közepes aktivitási szint mellett.

Gyakorlatilag a mediterrán diétára alapozták, de jóval kevesebb tojással, hússal, hallal, és a cukor kizárásával. Vegánnak nem nevezhető, mert azt nem tudták bizonyítani, hogy a húsról totális mellőzése lenne a legegészségesebb választás.

Grilled salmon salad with tomato, feta cheese, lettuce and so on and hand approaching.
iStock

Mindazonáltal a diéta szerint vörös húsból mindössze napi 7 gramm az ajánlott fogyasztás, ami tulajdonképpen annyit tesz, hogy havonta egyszer lehet ilyet enni.

A kutatók szerint kéthetente valamivel több mint két csirkemell filét és három tojást, valamint hetente 1.5 lazacfilét vehetünk magunkhoz.

Napi rendszerességgel elfogyaszthatunk ugyanakkor 250 gramm teljes zsírtartalmú tejterméket (tejet, vajat, joghortut vagy sajtot).

A szakértők a fenntartható jövő szempontjából azt javasolják, hogy minél több magvas és teljes kiőrlésű ételt – kenyeret vagy rizst, valamint babot, csicseriborsót és rengeteg friss terméket fogyasszunk. Minden étkezésnél legalább a tányérunk felét zöldségeknek és gyümölcsöknek kellene kitennie.

Íme egy példa egy hétre vetítve:

ENSZ

Az étrend nemcsak a húsimádó észak-amerikaiakat és európaiakat érinti, hanem a halimádó kelet-ázsiaiakat is.

A kutatás szerzői szerint a diéta évente 11 millió ember életét mentheti meg, minimalizálná az üvegházhatású gázok kibocsátását, lelassítaná a fajok kihalását és javítana a vízgazdálkodáson.

A tanulmány bemutatása csak az első lépés volt, a tudósok most szeretnék meggyőzni az Egészségügyi Világszervezetet (WHO), hogy tegyék hivatalossá a javaslataikat.

Close up of fresh oil palm fruits and cooking oil, selective focus.
A pálmaolaj elpusztítja az esőerdőket, de egy napot sem bírsz ki nélküle
A pálmaolaj szinte minden termékben ott van: egy összetevője az összetevőknek.

Kiemelt kép: iStock

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.