Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és ÖTE/Facebook
Életmód

Vízimentők tanácsai: így strandoljunk biztonságosan

A fürdésnek, strandolásnak vannak szabályai, amiket érdemes a biztonság miatt betartani.

Kezdenek felmelegedni természetes vizeink, végre egyre többet lehetünk, és többen is vannak a strandokon. A fürdésnek, strandolásnak azonban vannak szabályai, amiket érdemes a biztonság miatt betartani.

A felelőtlen viselkedés ugyanis kockázatos és balesetveszélyes. Ami a szárazföldön csak egy banális balesetet jelent, abba a vízben bele lehet halni, mondják a vízimentők, akik a vizimentok.hu oldalon össze is szedték azokat a szabályokat, amiket érdemes betartani.

Kapcsolódó
Egyre jobban iszaposodik több balatoni strand
A balatoni iszapkotrás megindítása össztársadalmi érdek.

Köztudott, hogy felhevült testtel nem szabad a vízbe menni, mégis sokan beszaladnak, beugranak anélkül, hogy előtte bevizeznék magukat, és fokozatosan mennének be a vízbe. Ez különösen veszélyes most, hogy a szabadvizeink csak az elmúlt hetekben kezdtek el felmelegedni. De, amikor már 24-25 fokos lesz tavaink vízhőmérséklete, akkor is meg lehet halni hirtelen szívhalálban (akár tizen-huszonévesen is), ha az ember felhevült testtel megy be a vízbe, vagy beugrik egy vízibicikliről.

Nem szabad beugrani a vízbe stégről, strandeszközről vagy sporteszközről anélkül, hogy ne jártuk volna körbe azt a mederrészt, ahol ugrálni szeretnénk, főleg, mivel a szabad vizek nem áttetszőek, így kintről nem látni, milyen mélyek. Csak ha biztos, hogy elég mély a víz és nincs ott semmilyen tárgy, amire veszélyes lenne ráugrani, akkor indulhat az ugrálás!

Sporteszközökről soha ne lökje be senki a társait a vízbe, mindenki maga ugorjon

– kérik közleményükben nyomatékosan a vízimentők.

Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és ÖTE/Facebook

Gyermek soha ne menjen felügyelet nélkül a vízbe.

Ha elesik, megbotlik és elmerül, kis esély van rá, hogy a távol lévő szülő megtalálja az átláthatatlan vízben. A felfújható biztonsági eszközök sem jelentenek valódi biztonságot, bármikor kimehet belőlük a levegő, vagy kicsúszhat belőle, leszedheti magáról a gyerek, így hiába van rajta úszógumi, karúszó, ott kell lenni a gyerek mellett.

Egy felnőtt is lehet bármikor rosszul, ezért érdemes társaságban bemenni, vagy szólni a családtagoknak, barátoknak, hogy figyeljék egész idő alatt azt, aki egyedül ment be úszni. Aki szeret hosszabban úszni, az ne a partra merőlegesen, hanem azzal párhuzamosan ússzon, így sokkal nagyobb az esélye annak, hogy időben kap segítséget, ha bajba kerül.

Ha valaki nem tud jól úszni, vagy nem érzi biztonságban magát a vízben, ne menjen derékig érő víznél mélyebre, és mindenképpen vigyen magával úszássegítő eszközt: a legjobb, ha felvesz egy mentőmellényt

– óvnak a vízimentők.

Bármikor lehet egy gödör, amibe belelépve elmerül, és olyan pánikba esik, hogy megfullad. De ugyanilyen helyzetet idézhet elő egy vádligörcs is. Ha valaki strandeszközzel megy be, akkor se menjen mély vízbe, ha nem tud jól úszni. Ha pedig nem tud úszni, mindenképpen vegyen fel mentőmellényt, mielőtt vízbe megy.

Mindenki szabjon magának határt úszástudása és vízbiztonsága alapján!

A strandokon a medermélységet jelző táblák, bóják segítenek ebben. Nagyon fontos tudatosítani, hogy a mentális és fizikai teljesítményünk naponta változhat: figyeljük meg magunkat, mielőtt vízbe megyünk és fogadjuk el, ha aznap nem tudunk annyit úszni, mint általában szoktunk.

Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és ÖTE/Facebook

Mindig a kijelölt fürdőhelyen strandoljon!

Fontos szabály az is, hogy tele hassal nem szabad vízbe menni. Ebéd vagy egy kiadós reggeli után érdemes a parton tartózkodni legalább két órán át.

Az alkoholfogyasztás vagy más bódítószerek használata után se menjen senki a vízbe addig, amíg el nem múlik a hatás. Nagyon sok vízibaleset történik azért, mert valaki ittas: a vízbefulladásos esetek felénél ez a legfőbb hajlamosító tényező!

Ha valaki sporteszközöket bérel (kajakot, szörföt, SUP-ot), mindig vegyen fel mentőmellényt! Ez nem ciki, nem azt jelzi, hogy valaki nem tud úszni. A vízimentők is minden esetben mentőmellényt hordanak, ha vízre szállnak, pedig minden vízimentő nagyon jól úszik.

Vízibicikliből olyat szabad bérelni, amin van valamilyen mentőeszköz, például mentőgyűrű.

A folyóvizek veszélyesebbek, mint az állóvizek, ezért feltétlenül keresni kell kijelölt fürdőhelyet. Folyóvízbe soha ne ugorjon be senki, még a meder leellenőrzése után sem, hiszen sosem lehet tudni, hogy a sodrás milyen veszélyes tárgyat visz oda akár a következő pillanatban.

A viharjelzést folyamatosan figyelni kell azokon a tavakon, ahol működik ez a rendszer. Elsőfokú viharjelzés esetén, amikor a viharjelző lámpa percenként 45-öt villan, kizárólag a parttól számított 500 méteren belül szabad tartózkodni. Másodfokú viharjelzés esetén a viharjelző berendezés 90-szer villan fel egy perc alatt, ilyenkor tilos bemenni a vízbe, mert életveszélyes!

Aki fázik, azonnal jöjjön ki a vízből!

Fürdéshez érdemes olyan strandot választani, ahol van vízimentő! Legfontosabb feladatuk a vízibalesetek megelőzése, ezért nem kell zokon venni, ha szólnak, hogy tartsuk be a biztonságos fürdőzés szabályait. Ha valaki  bizonytalan abban, hogy milyen veszélyei vannak a strandolásnak, bátran beszélgessen erről vízimentőkkel.

Egy kis segítség a Balatonnál üdülőknek: a BalatonHelp applikáció letöltésével egy gombnyomással tudja riasztani bárki a vízimentőket, akik látják is őt (GPS koordináták formájában), és azonnal hívni fogják.

Kapcsolódó
Kinyitott a Körös-torok tengerpartot idéző szabadstrandja
A homokos part "nagysága" függ a folyó mindenkori vízszintjétől.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a Sokszínű vidék Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.