Életmód

Balatoni programok rossz idő esetére

Országalbum/Hajna
Kis túlzással egész évben ezt a néhány napot várjuk. Amikor letehetjük a munkát és végre csobbanhatunk, napozhatunk a Balatonnál. Fürdőruha, szalmakalap, gumimatrac bekészítve. …és esik! Most mit csináljunk?

Mit csináljunk hűvös időben, esőben a Balatonnál? Szerencsére, rengeteg programlehetőség vár ránk – ráadásul egyre több nem csak nyáron, hanem az év többi időszakában is!

Kapcsolódó
Szépkilátó, ahonnan a legszebb panoráma nyílik a Balatonra
Balatongyörökről valóban csodálatos a panoráma a magyar tengerre.

Hajózás

Az egyik legkézenfekvőbb lehetőség, ha a strandoláshoz hűvös van, a hajózás. Áthajózhatunk az egyik túlparti településre kirándulni, de vannak sétahajók, melyeken az adja az élményt, hogy szeljük a habokat és indítanak gyerekprogramokat kínáló járatokat, valamint diszkóhajókat is. Komppal átkelve autóval hosszabb túrát is tehetünk a másik part térségében.

Különleges programot jelenthet, ha vitorlással kelünk útra, a nagyobb sebességet kedvelők pedig vízitaxival is elérhetik az úti céljukat.

Országalbum/Beni Heni

Fürdő

Még mindig víz. Ha már strandolni jöttünk, akkor tarthatjuk is a tervet, csak éppen a Balaton helyett egy melegebb vízű fürdőben.

Hévíz és Zalakaros mellett számos kisebb, kevésbé ismert termálfürdőben melegíthetjük át és kúrálhatjuk magunkat: Siófok – Galerius Fürdő, Buzsák (Csisztapuszta) – Csiszta Fürdő, Igali Termálfürdő, Tamási Termálfürdő, Marcali Fürdő, Kehidakustány – Kehida Termál, Zalaszentgrót – Szent Gróth Termálfürdő, Agárdi Termálfürdő, Sárvári Gyógy- és Termálfürdő.

Hévízi-tó – Országalbum/Eva.Zeg

Vonatozás

Itt nem feltétlenül a MÁV járataira gondolunk, de a gyereknek a „normál” vonatok is hatalmas élményt tudnak jelenteni. Nem mellesleg gyorsan el tudunk jutni a szomszédos településekre, ráadásul általában a központi, partközeli részre.

A kisvasutak a felnőtteket is lenyűgözik. Több ilyet is találunk a Balaton környékén: a Nagyberek tájain vezet keresztül a Balatonfenyvesi Kisvasút, Magyarország legszebb vasútvonalának is nevezik a Cuha-völgyi szakaszt, természetvédelmi tájaknál, halastavaknál, patakoknál visz a Balaton déli partjától 30 kilométerre levő Mesztegnyői Erdei Kisvasút, a lenti vár romjai, az Andrássy-Szapáry kastély és a Budafai arborétum mellett suhanhatunk el a Csömödéri Erdei Kisvasúttal, a Balaton-felvidéken zakatolhatunk keresztül a Balatonalmádi-Tapolca vonalon.

Vár a vár

A történelem iránt érdeklődőket, kirándulókat, dombos vidéket kedvelőket is várják a Balaton környéki várak. A sümegi, szigligeti, a Tátika vár, a Rezi vár, Csobánc vára, a Zádor-vár, az Essegvár, a Hegyesdi vár, Ozorai Pipo vára, a fonyódi Palánkvár remek félnapos programot nyújtanak.

Szigligeti vár – Országalbum/Napfény

Kastélyok, kúriák

Szépségük, történetük miatt érdemes felkeresni a közelben levő kastélyokat is. A legismertebb talán hazánk harmadik legnagyobb, ugyanakkor leglátogatottabb kastélya, keszthelyi Festetics-kastély. Szintén a Festetics-család által építtette a négyágú csillag alakú Csillagvárat Balatonszentgyörgyön. Sajnos elhanyagolt állapotú, de ezzel együtt különleges látványt nyújt a balatonedericsi Fekete-kastély. A Jókai-család egykori balatoni mindennapjaiba tekinthetünk be a balatonfüredi Jókai-villában, a kehidakustányi Deák-kúria pedig Deák Ferenc alakját, életútját, máig érvényes gondolatait mutatja be.

Múzeum

Balatoni Múzeum, Keszthely – a kiállítás végén egy balatoni személyszállító hajón találjuk magunkat, ahol kormányt ragadhatunk és ügyes manőverrel körbefordulhatunk a Füredi-öbölben.

Hajózástörténeti Látogatóközpont, Balatonföldvár – 70 méteres magasságból lehet végignézni a Balatonon mindkét irányba.

Vitorlázeum, Balatonfüred – a vihar szimulátorban kipróbálhatjuk, milyen érzés a viharos Balatonon hajózni. A teraszon pedig hullámlovas deszkákon lehet majd egyensúlyozni, vitorlás hajót imitáló hintán himbálózni.

Amazon Ház Látogatóközpont, Keszthely – beülhetünk egy konflisba vagy bekurblizhatunk egy régi teherautóorrot.

Pannon Csillagda, Bakonybél – felfedezhetjük az univerzumot és 3D-s moziban élvezhetjük a planetáriumot.

Levendula Ház Látogatóközpont, Tihany – a látogatóközpont nem csak a növényről szól, hanem a vulkáni múltról és a község múltjáról is, ahol mocsárszerű szőnyegen is járkálhatunk. A kültéren labirintusban és pallókon a nádasban is lehet bolyongani.

Veszprémi Várbörtön – megtudhatjuk, milyen volt évszázadokkal ezelőtt egy ilyen helyen raboskodni, másfelől megismerhetjük azok történetét, akik itt sínylődtek.

József Attila Emlékmúzeum, Balatonszárszó – ez nem egy régimódi, néha ásításba fulladó múzeum, hanem kiváló családi program keretében a kiállított tárgyak segítségével lehet megismerni egyik legnagyobb költőnket.

Veszprémi Várbörtön – Országalbum/Gilmur

Barlang

Csodabogyós barlang – a Balaton-felvidéki Nemzeti Park fokozottan védett területén dunántúli viszonylatban igen sok és változatos képződményt (pl. cseppkövek) találunk.

Tapolcai-tavasbarlang – a város alatti barlangot csónakba ülve fedezhetjük fel.

Lóczy-barlang, Balatonfüred – A barlang jelentős természeti és idegenforgalmi értékkel rendelkezik, látványos mészkő rétegek zárják körül a mélyből feltörő langyos vizek által kioldott barlangot.

Tapolcai Tavasbarlang – Országalbum/Miklós Rácz

Kalandok

A zalaszabari Zobori Élményparkban vidámparki attrakciók mellett lehetőség van VR-szemüveges hullámvasutazásra, paintballra, szabadulószobára, vízidodzsemre.

Az alsópáhoki 3000 négyzetméteres Bobo Fun Park játszóház beltéri „ereszd-el-a-hajam” program, főleg a kisebb gyerekeknek.

A Balatonboglár Kalandpark Bobpályán a Gömbkilátó mellett száguldhatunk le a hegyről.

A balatonfűzfői BalatonBob Szabadidőpark két bobpályával és csodás panorámával vár.

Állatok

Gyerekek esetében az állatnézegetés, esetleg –simogatás mindig jó program. Ezt is megtehetjük számos helyen a Balaton környékén: a Veszprémi Állatkertben, a Bodorka Balatoni Vízivilág Látogatóközpontban a halakat tanulmányozhatjuk, a balatonedericsi Afrika Múzeum és állatkertben zebrákat, tevéket, antilopokat és struccokat is megcsodálhatunk, a keszthelyi 4,2 hektáros Festetics Imre Állatpark ritkaságszámba menő magyar állatfajokat és különféle vadfajokat mutat be, a kereki Balatoni Madárkert- Díszmadár és Kisállatparkban különleges szárnyasok figyelhetünk meg festői helyen. A Kápolnapusztai bivalyrezervátum területén él a legnagyobb magyarországi bivalypopuláció.

Veszprémi Állatkert – Országalbum/Miklós Rácz

És még egyebek…

A Herendi Porcelánmanufaktúrában beleshetünk a kulisszák mögé, a siófoki Fordított házban szédületes élményben lehet részünk, a fonyódi Kripta-villában megdöbbenhetünk azon, hogy néz ki egy márványból faragott nászágy, a keszthelyi Marcipán múzeumban 100 marcipánból készített díszmunkát tekinthetünk meg, a balatonlellei Magyar Nemzeti Cirkusz előadásain drukkolhatunk a bohócnak, Keszthelyen rácsodálkozhatunk a több mint 4 millió Pannon-tengeri csigából 14 évig épített Csigaparlamentre. A Balatonboglár melletti bugaszegi téglagaléria és tanya igazi kuriózum, melyet tulajdonosa 10 éven keresztül saját kezűleg épített, a nemesvitai Westernparkban vadnyugati stílusban szerveznek programokat és bemutató show-kat.

Herendi Porcelánmanufaktúra – Országalbum/FRANCOIS

Láthatjuk, a strandolások kívül is van élet a Balatonnál, az egész nyár kevés lenne hozzá, hogy mindenféle programot, látnivalót végignézzünk. De, szerencsére, így marad belőlük jövőre is…

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!