Kamionos csaj. Így nevezi magát, illetve a munkájáról, életéről szóló Youtube-csatornát Lázár Ildikó Lina, aki 8 éve kezdett kamionozni. Imád vezetni, szereti a különleges feladatait és az ezzel kapcsolatos kalandjait, tapasztalatait, erről mesélt a Sokszínű Vidéknek.
Lina Szekszárdon született, Baranya vármegyében nőtt fel. Felnőttként több helyen is szerencsét próbált külföldön, élt Németországban, Kanadában, Angliában, Írországban és közben Magyarországon is. Végül 2013-ban Angliát választotta.
Az egyik barátja kamionsofőr volt és a telephelyük parkolójában kipróbálhatta a járművét, ott már mint mondta, megcsapta a kamionozás szele.
Sokáig idősgondozó volt, járta körbe kocsival a településeken a gondozottjait. Az egyik ilyen alkalommal egy kereszteződésnél le kellett húzódnia, mert jött szembe egy kamion, felnézve a fülkébe, látta, hogy egy gyönyörű nő vezeti a monstrumot, szól nála a zene, láthatóan jól érezte magát. Ekkor jött a felismerés, hogy ezt ő is meg tudná csinálni.
Persze, nem volt ilyen egyszerű az út, a kisteherautóra a jogosítvány megszerzése hosszú és drága folyamat volt, illetve utána sem kapkodtak a kezdő, tapasztalatlan – ráadásul női – sofőrért. De szerencséjére éppen kezdődtek a karácsonyi kiszállítások, emiatt jóval több sofőrre lett szükség, így kapott is munkát. Ebből a pénzből lett meg aztán a nyerges teherautóra a jogosítványa.
Bár elsőre átment a vizsgákon, a tapasztalat hiányzott, az járt a fejében, hogy hű, kiengednek egyedül, de nem is tudok vezetni… De el tudott menni egy nagyobb céghez, ahol foglalkoztak a kezdőbbekkel, a mentora megtanította mindenre. Meg kell szokni, hogy egy 18,5 méter hosszú, 2,5 méter széles, 4,5-5,5 méter magas, 44 tonnás kamionnal hogyan lehet manőverezni, fékezni, nagyon meg kell tervezni, hogy milyen utcákon lehet vele elmenni. Meg kell tanulni az órákat számolgatni, a munkaidőt, a pihenőidőt, hogy mennyit dolgozhat egy héten, egy nap az ember, folyamatosan kalkulálni kell. A parkolás is nehézkes, illetve a parkolói infrastruktúra is szegényesebb Angliában – sok helyen nem is voltak korábban a női sofőrökre felkészülve, pedig egyre többen választják ezt a szakmát.
Lina munkája abban is különleges, hogy nem egy konkrét cégnél dolgozik, hanem vállalkozóként oda szerződik, ahol éppen munka van. Eleinte ő is napi fuvarokkal kezdte, de aztán hamarosan áttért a kint alvós munkákra is, amiből aztán gyakran 2-3 hetes etapok lettek.
Most éppen egy 30 napos munkája van, egy amerikai együttes felszerelését viszi végig Európában, 16 koncertjük lesz különböző állomásokon. Dolgozott a Forma-1-en is, ahol a csapatok szállítását végezte, így nagyjából az összes európai pályán megfordult már, a Ferrari és McLaren felszerelését utaztatta. Ha bekerül egy sofőr ilyen körökbe és jól, szorgalmasan dolgozik, könnyű vele együttműködni, akkor hamar elterjed a neve és hívják más munkákra is. Innen jött a koncertfuvarozás, szállította már Taylor Swift, Beyoncé, Madonna, a Coldplay színpadait, technikáját. De volt, hogy kipróbálta a rönkszállítást és ezzel beletanult az offroad kamionozásba az erdei utakon, tartálykocsit vagy konténereket is szállít.
Sokszor elcsodálkozik azon, hogy milyen könnyű munkákkal lehet pénzt keresni. A koncertturnékon muszáj haladni a kamionokkal, hogy egyik helyszínről a másokra érjenek, éppen ezért dupla sofőrt alkalmaznak egy-egy kocsira. Hogy a kötelezően előírt pihenőidejük is meglegyen, legtöbbször repülővel utaztatják a sofőrt az indulási pontig, szintén a kötelező pihenőidő miatt előtte hotelben szállásolják el őket, kapnak ellátást, közben várost nézhetnek, a koncertekre, fesztiválokra bemehetnek, két koncert közben szintén pihenés van. Volt olyan munkája is, ahol egy hetet töltött, ennyit fizettek ki, de összesen 8 órát kellett belőle vezetnie, amit meg imád. Néha attól fél, hogy kiég ettől, mert ezt már nem lehet tovább fokozni, ezek az élmények, tapasztalások lassan megszokottá válhatnak.
Eddig 32 országban és több ezer városban járt.
Közeledik az 50 éves korhoz és gondolkodik, hogy mi legyen, ha befejezi a kamionozást, ezért elkezdett már egy mentális tanácsadó képzést, amit egyetemi tanulmányokkal tervez kiegészíteni. Vezetés közben hanganyagokat hallgatva könnyen tud tanulni is.
Lina szerint ugyanúgy helyt lehet állni nőként is a kamionosok világában, ha vezetni tud az ember, illetve könnyen együtt lehet működni vele, akkor szívesen dolgoznak vele. Persze, itt is előfordul, hogy kapnak olyan beszólásokat, hogy a nőnek a konyhában a helye, sokan viszont kifejezetten szeretik, hogy nők is vannak az alapvetően férfi társaságban.
Az angol nyelvű Facebook-oldalát úgy kezdte el, hogy még saját profilja sem volt a közösségi oldalon, de egy ismerőse rábeszélte. Friss kamionosként itt kezdte megosztani a munkájáról szóló fotóit, történeteit, mivel szeret írni és sokan dicsérik a humorérzékét, hamar nagy követőtáborra tett szert. Később elindult a Youtube-csatornája is, angol és magyar nyelven is, itt még nagyobb betekintést nyerhetünk ebbe a munkába, életformába.