Manapság úgy tűnik, hogy semmit sem gyártanak hosszú távra, szinte minden használati tárgyunk tervezett elavultsággal készül. A telefonok túl könnyen törnek, a cipők egy szezon alatt tönkremennek, az elektromos berendezések sem tartanak néhány éven túl. Mintha a tervezők és gyártók szándékosan rövid élettartamú termékekre tették volna le a voksukat. Minden üzlet, a globális világ fogyasztói társadalmát rendszeres vásárláshoz szoktatták, ma már csak az új dolgoknak van értéke.
Ha visszautazunk az időben, akkor láthatjuk, hogy nem mindig volt ez így
Történetesen kiváló példa erre az Egyesült Királyságban élő idős házaspár története, akiknek a mai napig is működőképesek a háztartási eszközeik, amiket még a házasságkötésük idején, az 1950-es években kaptak vagy vásároltak. A ma már nyugdíjas Saunder így nyilatkozott:
Annak idején jobb minőségű anyagokból gyártották a gépeket, erősebbek és tartósabbak voltak.
A házaspár úgy döntött, hogy múzeumnak adja a több, mint 50 éves antik darabokat.
További fotók az antik darabokról a Boredpanda oldalán találhatók.
Mondhatnánk azt, hogy a történet tökéletes társadalomkritika, ami meglehetősen szomorú képet fest a mai fogyasztóorientált világról. Mind e mellett elmondhatjuk, hogy vannak már jó és kiugró példák, példaképek, akik életmódjukkal és életvitelükkel mutatják a járható utat. Környezettudatos életük és gondolkodásmódjuk bizonyítja, hogy ma is lehet azon filozófia mentén haladni, ami nem a pazarlásról hanem a dolgok mentéséről szólt. Ne dobd ki, ha megjavíthatod!
Ami a múltban elromlott, azt megjavítottuk, nem pedig kidobtuk.
A tudatos vásárlás és az újrahasznosítás jó ügy
A pazarló életmód ellen és az újrahasznosítás mellett emeli fel szavát a szemétdomb császáraként is emlegetett Tom Szaky . Cége, a Terracycle már 24 országban ismert. Szelektív hulladékgyűjtésben nem válogat, vállalkozása szinte minden gyűjt, mindenre van megoldásuk. Ezért nincs is igazán versenytársuk- írja a 24.hu.
Nem dobom ki az organikus szemetet, komposztálok.
Szelektív gyűjtöm a dobozokat, a fogkefét, fogkrémes tubust, a kávékapszulát, a chipses és csokipapírt, de még a tollat is. Hetente egyszer beviszem otthonról az irodába és bedobom, ahová kell.
Ő maga azonban csak kevés újrahasznosított terméket használ, inkább a fogyasztás visszaszorításával óvja a természetet.
Keveset vásárolok, de tartósat. Csak egy nadrágom van. Ezt egy évig fogom használni, csak akkor veszek újat, ha tönkremegy.
Előadásaiban, könyveiben, tévéműsoraiban elsősorban arra buzdít, hogy ne vásároljunk sokat, mégis olyan cégekkel dolgozik együtt, akik épp a fogyasztásra buzdítanak. Szerinte alkalmazkodni kell ahhoz, ahogy a világ működik. Amíg a vásárlási láz nem csökken, addig is tenni kell valamit.
Címlapfotó: pixabay.com/illusztráció