Kertünk-Portánk

Iskolakertekben tanítják az életre a nagyvárosi diákokat

A jövő nemzedékeinek környezettudatosságát kívánják erősíteni.

Az Agrárminisztérium, az Iskolakertekért Alapítvány, a Váci Egyházmegyei Karitász és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara saját iskolakert kezdeményezéseik összehangolásaként országos iskolakert-fejlesztési programot indít januárban, melynek keretében tankertet hoznak létre a nagyvárosi iskolákban. A program legfontosabb célja a szemléletformálás, mivel a jövő környezeti kihívásaival csak felkészülten, környezettudatos hozzáállással lehet szembe nézni, tájékoztatott az Agrárminisztérium.

A négy szervezet egyetért abban, hogy a jövő nemzedékeinek környezettudatosságát fejleszteni kell, hiszen enélkül nem létezhet élhető jövő és részt vesznek a fiatalok környezeti nevelésében, melynek egyik legkézenfekvőbb gyakorlóterepe az iskolakert.

A most induló együttműködésük alapja az iskolakertek iránti elkötelezettségük, amely tükröződik eddigi kezdeményezéseikben is: az Agrárminisztérium 2018-ban elfogadott Városi Agrárpolitika szakpolitikai programja, az Iskolakertekért Alapítvány szakmai-módszertani fejlesztései és az Iskolakert-hálózat felépítése, a Váci Egyházmegyei Karitász az egyházmegye területén indított iskolakert-népszerűsítő és szakmai támogató munkája, valamint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával együtt Nógrád megyében indított „Földforgatók” nevű agrár-pályaorientációs pilot program.

Városi gyerekek kertészkednek a felhőkarcolók árnyékában
Megtanulják, hogy a tehén nem lila és a burgonya nem fán terem.

Az országos iskolakert-fejlesztési program első része a 2019 januárjában induló Iskolakerti Alapozó Alprogram, melyet az Agrárminisztérium támogat. A program szakmai tartalmának kidolgozója és lebonyolítója az Iskolakertekért Alapítvány. Az Alapozó Alprogram külön kategóriában támogatja a 2018 őszén útjára indított „Földforgatók” pilot programba bevont iskolákat is.

A továbbfejlődés érdekében a fejlesztési program második részeként iskolakerti tematikus modulok közös kidolgozása kezdődött el.  Ezek célja, hogy az iskolakerti tevékenységekben rejlő változatos oktató-nevelő lehetőségek között minél több intézmény megtalálja a saját pedagógiai céljainak és helyzetének megfelelőket.

Egy iskola, ahová örömmel járnak a gyerekek
Rászorult gyermeket lát el a saját maguk által megtermelt élelmiszerekkel, legalább egy okot adva arra, hogy megjelenjenek az iskolában.

Az iskolakert nyitottságra, türelemre, felelősségvállalásra, öngondoskodásra nevel, felkelti az igényt az egészséges táplálék iránt, nyitja az érdeklődést a mezőgazdasági és környezeti témájú pályaválasztás irányába. Az iskolakert gondozásával a gyerekek megtanulják természeti környezetük helyes és tudatos használatát, alapvető természettudományi tapasztalatokat szereznek és lehetőségük adódik gyakorlatban kipróbálni, élő folyamatok során alkalmazni a tanórákon tanultakat, áll a szaktárca közleményében.

Kiemelt kép: iskolakertekert.hu

Olvasói sztorik