Kertünk-Portánk

Vegyszermentesen küzdenek a magyar kutatók a tuják kártevői ellen

Wikimedia Commons
Az illatokat hívták segítségül.

Vegyszerek nélkül, csalogató hatású illatanyagokkal veszik fel a küzdelmet a HUN-REN ATK kutatói a tujákat pusztító kártevőkkel szemben – közölték a kutatási hálózat honlapján.

A borókaszú a ciprusfélék egyik legpusztítóbb hazai kártevője, amely inváziós fajként terjed Európában. Megrágja a tujákat és a ciprusrák kórokozójának vektora is, így tömeges felszaporodása jelentős gazdasági kárral jár.

A közelmúltban a HUN-REN Agrártudományi Kutatóközpont Növényvédelmi Intézetének munkatársai sikeresen azonosították a kártevő aggregációs feromonjának két komponensét, a (–)-⍺-pinént és a (–)-mirtenolt. Ezek azért fontosak, mert a csalogató hatású anyagok segíthetnek egy biológiai védekezési módszer kidolgozásában is. A kutatás eredményeit a rangos Journal of Applied Entomology folyóiratban közölték.

A borókaszú nőstények közép- és utóbeléből nyert kivonatokat bioszenzoros gázkromatográffal elemezték a kutatók, majd a borókaszú csápon aktívnak bizonyult komponenseket azonosították. Ezekkel viselkedési vizsgálatokat folytattak négykarú olfaktométerrel. A laboratóriumi eredményeket faiskolai ültetvényekben végzett szabadföldi csapdázásos kísérletekkel is megerősítették. Mindkét vizsgálati módszerrel sikeresen bizonyították az azonosított komponensek viselkedési hatását, így az aggregációs feromonok meglétét is.

A kutatások úttörőnek számítanak a ciprusféléket károsító szúbogarak esetében, eddig ugyanis ismeretlen volt e rovarcsoport kémiai ökológiája. A kutatók munkája hozzájárulhat a borókaszú elleni új biológiai védekezés kidolgozásához. Ezáltal lehetőség lesz a faj rajzásának előrejelzésére, a továbbiakban pedig egy hatékony, vegyszermentes biológiai védekezési módszer kidolgozását is segíthetik.

A borókaszú jelenlétét eddig a tömeges károkozás alapján lehetett felismerni, így gyakran csak a fertőzött állomány eltávolítása jelentett hatékony védekezést a továbbterjedésük ellen. Az egészséges növényállomány megóvására a gyakori permetezés, rovar- és gombaölő permetszerek gyakori alkalmazása volt eddig a megoldás, ez azonban jelentős környezeti terheléssel és nagy anyagi ráfordítással járt. Az új eredmények elősegíthetik a tuják és egyéb ciprusfélék gazdaságosabb, versenyképesebb, hatékony és környezetbarát termesztését. A háztáji kertekben az esztétikai kár megelőzésére pedig már a közeljövőben használhatóvá válhatnak az újfajta védekezési lehetőségek.