Mozaik

A szőlőtermesztés fennmaradása a tét: összefogást sürgetnek a borászok

Történelmi kihívás elé érkezett a szőlőtermesztők társadalma

Együtt kell működniük a kunsági termelőknek ahhoz, hogy hosszú távon a szőlőtermesztés fennmaradjon a Duna–Tisza közén. A Kunsági borvidék gazdái fél éve egyeztetnek. A borvidéki vezetés támogatja a kezdeményezésüket.
Frittmann János, a Kunsági borvidék elnöke, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) alelnöke tájékoztatása szerint a kunsági szőlészek egy olyan összefogást kívánnak megalakítani, amely a szőlőtermés megfelelő áron történő értékesítését biztosíthatja hosszú távon. Filus János, a borvidék alelnöke, kaskantyúi szőlőtermesztő és öt termelőtársa dolgoznak a koncepció részletein. Mint mondta, a gyümölcs felvásárlási ára évek óta alacsony – írja a baon.hu

 Általában kilónként 65–100 forint a felvásárlási ár

Szőlőfajtától függően ez az összeg a költségeket alig vagy egyáltalán nem fedezi. Bár az idei szüret a korábbi évek átlagához képest jobb mennyiségi és minőségi terméssel örvendeztette meg a termelőket, ez azonban nem általános. Egy olyan történelmi kihívás elé érkezett a termelők társadalma, amely kihívásra, ha nem felel, akkor a hazai szőlőágazat könnyen elsorvadhat.

Az Unióban a második legolcsóbb borexport-ár a magyaroké

Egy liter francia exportra szánt bor átlagosan 5,8 euró, közel 1800 forint. Egy liter olasz bor 2,8 euró, vagyis 860 forint átlagáron kerül a nemzetközi piacokra. A magyar borok átlagára 0,98 euró, azaz 300 forint. (Ebbe az extra minőségű boroktól a lédig kategóriáig minden beleértendő). Ha figyelembe vesszük azt, hogy a termelők költségei ma már közel azonosak, akkor látható, hogy a magyar gazdák hátránya a versenyképesség, a jövedelemtermelés területén óriási.

Ezt lehet ellensúlyozni egy új típusú integráció kialakításával, amelyet az Európai Unió anyagilag is támogat.

Új típusú szerveződésre van szükség

Egy ilyen szervezet, mely nagy mennyiségű – akár egymillió mázsányi – szőlő értékesítését is szervezheti, más pozícióból tárgyal, mint egy kistermelő, aki esetleg ezer mázsát termeszt évente. Ha a szövetkezet bort is előállít, akkor annak egy önálló brandet (márkát) kell megalkotnia. Ez nem azt jelenti, hogy csúcsbort kell előállítani, de magasabb minőségűnek kell lennie, mint a manapság nagy tételben forgalmazott tájbor. A PET-palackozás helyett pedig az üveges értékesítésre kell áttérni.

Fotó: pixabay.com

Olvasói sztorik